Hallontryffel

På facebook kom det fram önskemål på en god tryffel utan spritsmak.. något jag naturligtvis mer än gärna delar med mig av.. har en hel väldig massa recept men en av favoriterna alla kategorier är Hallontryffeln med mörk choklad. Gör du den på egenplockade skogshallon blir den himmelsk! Gjorde den första gången till jul för två år sen och de gick åt som smör i solsken.. tror jag gjorde totalt 4x detta receptet på en månad det året :P
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hallontryffel
125 g Mörk choklad
125 g Mjölkchoklad
75 g hallonpuré **
75 g socker
50 g smör
3½ msk grädde
ca 200g mörk choklad att rulla i
kakao att rulla i
Finhacka de båda chokladsorterna och lägg ner i en skål.
koka upp hallonpuré, socker och grädde.
Häll över chokladen och låt stå en minut.
Mixa slätt med en stavmixer, avsluta med att mixa ner smöret.
Häll upp din tryffel på ett fat och ställ in i kylen för att stelna.
Ta med en tesked och klicka tryffel på en bricka, kyl igen.
Rulla klickarna till kulor och ställ i kyl medan du smälter choklad att rulla i.
(Är du tuff nog att temperera chokladen finns här beskrivning...temperering av choklad... annars går det bra ändå om du håller dem kylda.Följer du länken finns dessutom ett recept på en annan god tryffel..)
Rulla i chokladen och sedan direkt i kakaopulver (kan vara bra att vara två..)
I boken där receptet finns hade jag en liten post it lapp med följande meddelande:
" Hallontryffel
  • Kanongod men blanda ut kakaon med florsocker
  • God med blåbär istället för hallon oxå"
Där under står dessutom föjande recept på hallonpuré**
100g hallon
10 g socker
mixas och passeras genom en sil.
På bilden är hallontryffeln de mörka kulorna längst fram och de är rullade i rosafärgat strösocker (socker och en droppe karamellfärg blandas i en liten påse)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
♥Dalkullan
Är i valet och kvalet huruvida jag ska ta och åka hem till Dalarna på lördag morgon när jag jobbat klart.. och hur jag ska göra nästa helg.. ska man kanske försöka åka till finaste vännen Elin tro? Det lär nog visa sig hur det blir :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0