Månadens sötsak!

 

Igår blev en lång dag i bageriet och på det alldeles för lite sömn gjorde att jag var helslut och helt ur form… I natt fick jag ca 2,5-3 timmars sömn iaf.. sen jobbade jag  ” bara” 00:45-11:00. Då gick jag upp till Anders och Alice och tog en varm skön dusch, gick vägen om värdshuset på väg hem och åt mat. En god stekt torsk med skagenpotatis och sås.. mmmumms ;)

Väl tillbaka vid bageriet stupade jag rakt ner i sängen och somnade på ett litet kick. Väcktes av telefonen en stund senare, pratade med Kim en stund sen vände jag på mig och somnade igen. Sov sedan i kanske 3 timmar. När jag vaknade helt mosig och slö kände jag att en promenad vore på sin plats så en sväng om i hamnen blev det. Många båtar, en hel del stekare, kvällens aftersailband repade på scenen och solen har börjat skina. Slog ihjäl 50 min bara på att gå runt och se mig omkring.

 

Månadens sötsak!

 

Efter omröstningen här i bloggen har ni kommit fram till att jag ska dela med mig av receptet på Tranbärstryffeln, bidrag nr:1.   

Innan jag delar receptet bör jag nog berätta historien bakom..

Vi fick en uppgift i skolan, en frivillig uppgift där vi som då gick i 3:an skulle ta fram varsitt recept på tryffel, sedan skulle en jury utse en vinnare av årets ”Hushagstryffel”. En pralin som sedan skulle säljas på skolans julmarknad. Jag tyckte givetvis det kändes spännande gick hem och experimenterade i köket.. jag kände på en gång att jag ville fylla den med något lite ovanligt, och något som jag gillar särskilt mycket. Lingon och Tranbär var mina utgångspunkter, ville gärna göra en tryffel i röd/rosa nyans som skulle bryta av mot mörka pralinskal.

Jag gjorde en med mascarpone och lingon, en lingontryffel och slutligen tranbärstryffeln på vit choklad. Jag kunde sedan inte välja själv vilken av dessa jag skulle lämna in till tävlingen så jag fixade en egen jury. Vi åkte till Mormor och morfar samma kväll för att stycka lite älgkött efter jakten och då fick hela gänget smaka alla praliner och säga vad de tyckte. Tranbärstryffeln vann en solklar seger och jag renskrev receptet och lämnade in det veckan där på.

Då jag gjorde min tryffel gick jag ner i skogen nedanför vår gård och plockade mina egna tranbär och pureade dem. Det går alldeles utmärkt att köpa frysta tranbär också, torkade däremot… EJ att rekommendera!

Min tryffel vann inte tävlingen men jag var i alla fall nöjd och visade det sig, den enda som gjort min egen tryffel. Övriga hade på ett eller annat sätt tagit redan befintliga recept…

 

 

 

 

 

 

Tranbärstryffel

 

875 g          vit choklad

350 g         tranbärspuré

70 g           socker

70 g           grädde

35 g           smör

 

Hacka den vita chokladen så fint som möjligt.

Koka upp tranbärspuré, socker och grädde.

Häll uppkoket över chokladen.

Rör försiktigt med en slickepott tills det är en jämn smet.

Klicka i smöret och mixa försiktigt ner det med en stavmixer.

 Låt svalna till 27 grader innan den spritsas i pralinskal.

 

 

För att göra tranbärspuré passerar du tranbären genom en sil och tillsätter upp till 10 % socker.

 

Pralinskal gör du lättast genom att pensla choklad i knäckformar i två omgångar, låt stelna mellan varje strykning.

Vill du kan du använda blockchoklad då är det bara att smälta & pensla och sedan kyla en stund.

Vill du däremot använda riktig choklad måste den tempereras först och det kan vara lite knepigt första gångerna..

 

Temperering av choklad:

Det du behöver innan du börjar är:

Choklad (Ej block)

Termometer

Bunke som tål micro (alt. Gör vattenbad)

Slev

Palett (bagarspråk för ”pannkaksvändaren”)

Degskrapa i metall (eller spackelspade, beroende på mängden choklad man använder)

Gärna marmorskiva, annars funkar köksbänken lika bra.

 

Det finns flera olika metoder för temperering och detta är min favorit.

Värm chokladen försiktigt i micro, bränns lätt om man inte är försiktig..

(Mörk choklad 45-50 grader, Mjölkchoklad 43-45 grader, Vit choklad 40 grader)

Häll upp 2/3 av chokladen på arbetsbänken.

Bred runt den med hjälp av skrapan och paletten tills den är nere i rätt temperatur.

(Mörk choklad 27-28 grader, Mjölkchoklad 26-27 grader, Vit choklad 25-26 grader)

Skrapa ner chokladen igen i bunken med den sista 1/3.

Rör om och kolla av temperaturen.

(Mörk choklad 31-32 grader, Mjölkchoklad 30 grader, Vit choklad 28-29 grader)

Nu har du tempererad choklad som ska stelna i rumstemperatur, och som krymper i formarna.

För att försäkra dig om att det blivit riktigt ska du doppa paletten lite grann i chokladen och sedan lägga den på bänken en stund, stelnar chokladen och blir glansig är den riktigt tempererad och klar att använda.  

Tempererad choklad blir mycket godare och får (i bästa fall) kanonfin glans.

 

 

Lycka till nu med Månadens Sötsak!

 

Är du i Stockholms yttre södra skärgård?! Ja men kom då förbi Sandhamnsbageriet! Vi bakar 7 dagar i veckan, Matbröd, bullar, bitar och frallor mm! Öppet 08:00-18:00 alla dagar!

 

Vi ses!

 

// Dalkullan


Kommentarer
Postat av: Helena D

Älskar den pralinen! Beställer redan nu till jul...

2011-07-15 @ 18:13:26
Postat av: Cathrin

Hmm man KANSKE skulle testa att göra lite själv...är det där ett "ring-en-vän-recept" möjligen??

2011-07-15 @ 18:29:19
Postat av: Dalkullan

Givetvis är det ett "ring-en-vän-recept" Det är de allihop! Den servicen ingår :P

2011-07-15 @ 18:31:46
URL: http://dalkullansbaktankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0