Spanien visade sig från en av sina finaste sidor!

Nu var det ett tag sen sist.. har varit fullt upp.
Jag har hunnit med 4 dagar i Spanien.
2 dagars EM-träning med laget.
1 natt jobb.
4 dagar hemma i Dalarna med bästa vännen.
3 dagar jobb.
Vet inte hur jag ska berätta om allt skoj men får börja nånstans.
Vad sägs om i början ;)
Jag åkte till arlanda tidigt på torsdagsförmiddagen (10:e) Det var Ersbjörssidan i mig som drog och gjorde att jag var framme och incheckad vid 10 tiden.. Planet skulle lyfta 13:40. Ooops! Men jag fördrev tiden i tax free. åt lunch och kollade på folk.
Själva resan gick snabbt och smärtfritt. Med 40 min byte i Frankfurt var det bara att göra ett snabbt besök på toa och sedan rusa till nästa plan. Väl framme i Bilbao sken solen och när vi klev av planet var det lite som att gå in i en vägg. Det var så VARMT. 37 grader.
Vi fick vårat bagage och tog oss ut ur ankomsthallen och på bussen. En buss full av bagare. En buss full av glada bagare. Samtalsämnena gick mellan Bröd och maskiner till väder, gamla bekanta och hur kul helgen skulle bli.
Vi kom fram till San Sebastian och åkte med "funicular" upp till hotellet. Skålade glatt i det lokala (inte särskilt goda) cidret och checkade in på våra rum. Kvällen fortsatte vara lika varm och härlig och vi åt middag på en cidergård. God mat (absolut noll kolhydrater) och cider/vin direkt ur tunnorna.
Fredagen. En strålande fin morgon möter oss när vi vaknar. En tidig frukost och mingel med andra bagare. Vid 8 lastar vi in oss i bussar och åker iväg på 3 spännande studiebesök. Under vilka vi får se hur man INTE ska behandla en croissant-deg. Får smaka på det ena och det andra lite knepiga bakverket. Ett besök var på ett konditorimuseum. Jättespännande med alla prytlar och pinaler.
Vi avslutar förmiddagen med Lunch i Gamla Stan. Pinchos, både kalla och varma. (Pinchos är Baskiens svar på Tapas) I Gamla stan kryllade det av Pinchosbarer. Resten av dagen var fri. Jag och Susanna ägnade oss åt Shopping och blev båda överlyckliga när vi hittade ett WiFi. Satt och surfade en stund på golvet i ett shoppingcenter. Innan vi prommenerade mot hotellet igen köpte vi på oss ett kilo jordgubbar (allergichock!? nädå klarade mig rätt bra) druvor, choklad och läsk. Precis innan kassorna ramlade vi in på Vinavdelningen.. Slutade med 2 flaskor vardera att frakta hem. Vi betalade en spottstyver var och gick längs stranden hem.
Nu var hotellet inbäddat i ett moln och fortsatte så till lördag.
Fredag kväll bjöds vi med ut på middag. Det är spännande när ingen är särskilt bra på Spanska och menyn och servitrisen inte riktigt kan Engelska.. Vi vet inte vad vi åt till sist men gott var det!
Lördagsmorgonen var det dags för det årsmöte hela resan gick ut på. Det var avklarat på 30 min och sedan blev det champagnemingel... klockan var inte ens 10 ;) Resten av förmiddagen gick 25 bagare runt med fjärilar i magen och tvivel i sinnet. Vi var anmälda på surfkurs... Hotellet var fortfarande inbäddat i moln. Havet som dagen innan varit stilla var nu vitskummande. Såg kallt ut (sas vara 12 grader på torsdagen). I luften var det bara runt 16-17 grader. Men man var anmäld och man vågade inte dra sig ur... hur ofta har man chansen?!
Vi ilade till slut iväg till surfstranden på andra sidan stan och fjärilarna i magen blev allt vildare när vi såg hur vågorna verkligen var. Hur små alla andra surfare verkade i jämförelse och hur dumma vi var som anmält oss. Vi fick alla varsin våtdräckt och efter en hel del knölande var vi inte bara nervösa.. vi hade andningssvårigheter av tajta kroppsstrumpor. Vi fick tilldelat varsin bräda och sen strosade vi ner på stranden. Efter uppvärmning och lite genomgång och test av hur man hoppar upp. Var det bara att ge sig ut i vågorna.  WOW säger jag bara! De 40-45 minuter som följde var nog några av de häftigaste någonsin. Känslan när man faktiskt lyckas Tajma och fångar en våg och far iväg som skjuten ur en kanon, den är oslagbar. När man sedan dessutom några gånger inte bara fångar vågen utan oxå kommer upp på fötter och håller sig upprätt några sekunder, mäktigt. Det är värt kallsupen man sekunden senare får av magplasket man ograciöst genomför när man ramlar av och rakt ner i skummande Atlanten. Det är värt all den träningsvärk man (jag) hade dagarna efteråt. Man hittar muskler man inte visste fanns och de man visste om de användes allihop de med.
Efter surfandet drog vi till en uteservering och smuttade på rosé och pratade om hur häftiga vi varit som slopade vinresan i Rioja och surfade istället.
På kvällen var det dags för avslutningsmiddag. Finklädda åkte vi alla 130 bagare till La Pearl. 3-rätters och avslutningsvis öppen bar till 02. När vi blev utslängda från Pearl drog vi vidare till en båt. En nattklubb där vi dansade och hade allmänt trevligt till 4 när vi drog vidare och skulle på nästa ställe. Där det var låång kö. Vi gick tillbax till Pearl eller rättare sagt stället brevid. Det skulle kosta 15 euro. 3 pers hoppade direkt och tog en taxi. Jag och Moa hakade på ganska snart (så fort vi fick en Taxi...) Vi var hemma och i säng vid 5. När jag vaknade vid 8 kom Precis Susanna hem ;)
Söndagsförmiddagen gick jag själv ner på stan. Bara strosade i solen som åter sken glad. Nästan tillbax vid hotellet mötte jag Susanna och Linda & Co. jag och Susanna lade oss rakt upp och ner på stranden en timme och soooolade.
Vid 14-tiden åkte bussen mot Bilbao igen.
Precis vid midnatt landade vi på Arlanda och vid 02 var jag hemma i min säng. (Tog 40 min att få fatt i en taxi...)
Sammanfattningsvis var det en fantastisk resa med massa nytt folk, massa trevligt nytt folk. Nya kontakter och många skratt. Massor med mat (heela tiden) och starka drycker därtill ;) Är man på semester så är man.
Dalkullan njuter av soluppgången från balkongen bakom kameran står ytterligare en dalkulla :)
En härlig resa!
Har fått veta temat för EM oxå... tam tam tam! En cliffhanger! Kolla in snart igen så avslöjar jag vad jag tycker var ett perfekt tema :D
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Jenny

Åååa, vilken härlig resa ni verkar ha haft!:D Blir ju lite avis.. Kul också att få prövat på surfing!

2012-06-03 @ 16:07:34
URL: http://sotawesslan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0