Dalamidsommar

Grönt. Jag är hemma hemma i Järna och slås av hur fantastiskt grönt allt är. Efter ett år i huvudstadens betonggrå omgivning har jag kommit att uppskatta de gröna skogarna och åkrarna på ett helt nytt sätt. 
Skogen har alltid varit mitt andra hem och där kan jag koppla av och samla kraft. De stockholmska parkerna och skogspartierna är inte det samma. De är inte lika tysta, oändliga och folktomma som här. 
 
Jag kom hem i torsdags kväll efter en bussresa som blev 1h 15 min längre än det var sagt.. Jag var trött, hungrig och irriterad när jag äntligen kom till Djurås. Mamma och Lovisa plockade upp mig och vi åkte hemåt. I bilen hem började jag och Lo fantisera om ett kvällsdopp i älven. Att bara springa rakt ner genom skogen och i vattnet, upp igen och samma väg tillbax. Vi kom hem och direkt till dukat bord. Pappa och Emil hade ordnat grillat och alla högg in, vrålhungriga som vi blivit av fördröjningen i vårt program. Lite rosa bubbel i fina kristallglas och familjemys. Sen bestämmer vi oss. Jag och Lo ger varandra menande blickar reser oss och hoppar i varsin bikini. Tar på mysbrallor springskor och en tröja. Med kameran i högsta hugg och andan i halsen springer jag i hasorna på Lo ner över vår åker, in i skogsbrynet och vidare längs smala stigar. När vi närmar oss vårt mål saktar vi farten (tack och lov!) jag vill inte flåsa som en tok ifall de som har stugan precis vid vattnet skulle vara där. Det var de.. Vi frågar snällt om det är ok att vi tar ett dopp. 
Sagt och gjort vi drar av kläderna, jag hoppar ur dojorna och lo behöll dem på. Alla miljoner myggor gav oss ingen betänketid utan det var bara att doppa sig. Vattnet var inte så kallt som vi inbillat oss att det skulle vara. Det var faktiskt riktigt skönt. Sen gick vi upp klädde oss, ursäktade att vi stört kvällslugnet vid stugan och sprang hem genom skogen igen. 
Det är sådana upptåg jag och syrran är bäst på. Lite halvgalna lite knäppa och så VI. Precis som för några år sedan då vi bestämde oss för att hoppa i vattenpölarna i spöregnet. 
 
Igår var det midsommar. Jag har inte firat midsommar i Dalarna på 3 år och har längtat så efter att få göra det. De senaste gångerna jag faktiskt varit hemma har det varit regnigt och kallt. (långkallingar och regnställ) I år belv det strålande sol och varmt :D Som traditionen säger innebär midsommar att familjen beger sig iväg 07:00 mot Orsa för att vid 10 tiden starta i Orsakajtn, en årlig löpartävling. I år sprang Jag, Pappa, Lovisa, Emil och Gustaf. Alla sprang vi 6 km och alla kom vi i mål. Emil och Gustaf sprang i mål som segrare i respektive klass. Lovisa som 5:a pappa som 4:a (?) Och jag som 18:e. Jag är totalt otränad och hade som mål att komma i mål. Blev förvånad själv av tiden 32 min. Men det var faktiskt skönt att ta ut sig helt. rensa skallen och bara låta kroppen jobba. hade inte kunnat springa en sekund snabbare och föll ihop i en lealös hög efter en spurtstrid mot "den bruna t-shirten" som jag haft i siktet halva vägen. Med 20 meter kvar till mål lyckades jag klämma mig förbi. 
Efter ombyte och prisutdelning åkte vi upp i nåt berg och hittade en mysig gräsplätt vid en badplats där hade picknick. Mormor hade fixat med gubbröra och dito attiraljer. Smarrigt värre! Jag passade på att plocka en stor midsommarbukett vi tog med vidare. Vi var bjudna till Ivar i Rättvik på fika. Gott fika och massa trevliga människor. När vi drog oss hemåt åkte vi genom Tällberg och hamnade slutligen på mormor och morfars altan. Grillat och kubb. Kusin Jesper kom över och jämnade ut lagen men måste ha varit dopad för herrarna vann... Kvällen avslutades med att jag agerade chaufför och gled iväg för ett nytt kvällsdopp med mina syskon. Glatjärn var målet för färden och jag fegade ur och hoppade aldrig i. 
 
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Får jag inte baka får jag abstinens. Därför åkte jag och pallade en famnfull rabarber och gjorde en rabarber och kokoskaka med rabarberkompott till. Tänkte nu att ni ska få receptet!
 
 
Kokos och rabarberkaka med Rabarberkompott
 
3 st ägg
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
50 g smält smör
1 dl kokos
2 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
3/4 dl mjölk
1 näve rabarber
 
Vispa äggen med socker och vaniljsocker vitt och fluffigt. 
Vänd ner de torra ingredienserna, smöret och mjölken. 
Häll upp smeten i en smord och mjölad form. strö på en näve tärnad rabarber. 
Grädda i 175 grader i ca 35-40 min.
 
1 Liter tärnad rabarber
2 ½ dl socker
2 tsk vaniljsocker (eller 1 vaniljstång)
½ dl vatten 
1 st blötlagt gelatinblad
 
Koka upp rabarbern med sockret och vattnet. 
Låt koka till rabarbern är mjuk.
Lägg ner det uppblötta gelatinbladet och rör om. Häll upp i en skål.
 
Servera gärna allt med lite vaniljglass till. 
 
 
 
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0