Apelsin- & Chokladkaka

Jag har träningsvärk. Jag har träningsvärk i axlarna, magen och handflatorna är mörbultade.. Vad jag gjort?! De senaste dagarna har jag tjänstgjort som vikarie för kavlingsmaskinen vi skickade iväg i tisdags. Vi har kavlat vetedeg till alla mummabullar och idag gjord vi 4 liter rågknäcke och 2 liter dillknäcke. Det innebär att vi handkavlade 400-500 knäckebröd. Det känns i händerna, men det gick rätt bra faktiskt :P
Varför har vi då kört iväg kavlingsmaskinen? Jo nu drar vi igång en totalrenovering av bageriet. Väggar ska rivas, golv brytas upp och läggas om och allt ska verkligen göras om/nytt. Det kommer bli hur bra som helst när allt är klart. Däremot är jag en aaning nervös nu inför hur allt kommer funka de kommande månaderna innan allt är färdigt. Vi har inte bara kört iväg kavlingsmaskinen.. Vi har kört iväg jässkåpet och stickugnen.. (tunga grejer vi släpade ut i lastbilen idag :S ) Diskmaskinen åkte i tisdags och vi har frysar utspridda i huset.
Det är tur att vi är ett så bra gäng för vi kommer få det trångt och bökigt framöver.
Men som sagt det är inget problem. Man kan räkna med jobbgänget, tänk er följande scenario:
tre bagare i 20 års åldern står och rullar chokladbollar. Massor med chokladbollar. längst bort i hörnet står en ugnsmontör och plockar isär en ugn som ska köras iväg. De tre bagarna står och dansar och diggar med till musiken som ljuder ur högtalaren. Det är diverse party musik blandat med lugnare låtar. plötsligt slås Edith Piaff på och de fortsätter. Sjunger med och partydansar ;) Kan ni se detta framför er ser ni mig, Wictor och Fredrik. Det går så mycket fortare när man har trevliga kamrater!
Idag när jag kom in stod Roger mitt i bageriet och jonglerade med spilldeg.
Förstår ni vad det är som får en att med ett leende på läpparna kliva upp tidigt varje morgon för att åka och jobba!
Nu ska jag dela med mig av receptet på mitt senaste hopkok.. Eftersom jag väntar besök såhär när det är långhelg och mina fingrar kliade av lust att baka så slängde jag ihop en kaka. Apelsin och choklad.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Apelsin- & Chokladkaka
3 st ägg
2½ dl socker
3 tsk vaniljsocker
3½ dl vetemjöl
50 g smält smör
1 st apelsin (saften)
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
Vispa ägg, socker och vanilj poröst.
Tillsätt övriga ingredienser och rör försiktigt ihop allt.
Häll upp i smord och bröad avlång sockerkaksform.
Grädda i 175 grader i ca 30-40 min
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0