Chokladfestival 2011

Hej i höstkylan!
I skrivande stund sitter jag hopkurad i sängen med vetevärmare vid fötterna under dubbla täcken och en filt. Det har blivit höst och jag, Fryslorten Danielsson huttrar konstant..
Nu har det gått en vecka sen senaste inlägget och det ber jag så mycket om ursäkt för! En snabb uppdatering på veckan som gått:
Lördag: En helt underbar höstdag i Dalarna! Förmiddagen bestod av en tur till Vansbro, en snabbvisit på byn i Järna och lite kramande med mina fina kusiner Josse och Magda. Efter en lunch med farmor på besök (vi åt pappas viltskavsgryta och mos, MUUMS!) åkte jag, mor, far och bror till Skogen och plockade trattkantareller. Det fanns huuur mkt som helst! Så kvällen bestod av att jag och mamma rensade svamp, drack lite vin och sen åt vi svamppaj :P
Trattisar

Lillebror med armen i mitella efter skatebosrdkrasch tidigare under dagen, blek om nosen tog han en paus i mossan <3

När man plockat korgen full är det bara att fortsätta fylla vad som står till buds.. Min jacka t.ex.

Fikapaus i höstsolen :)
Söndag: Lördagens skogstur gav mersmak och därför fick jag med mig syster yster på en morgontur :D Vi åkte till Kringelrisåsen och gick stigen upp på toppen, njöt av en underbar utsikt och tokade oss lite innan vi tog oss ner för stupen och fyllde en korg med trattisar! På en liten vattensamling hittade vi centimetertjock is.
När vi kom hem var maten serverad och vi åt fläskfile och klyftpotatis och Svampsås ;) Syster åkte och jobbade och jag städade mitt rum och packade för hemfärd. Moster och mormor som blivit gräsänkor när morfar och Micke åkt till Skogen på älgjakt kom förbi och fikade innan jag och moster åkte mot Borlänge.
Vidare därifrån åkte jag en överfull Masexpress till den kungliga hufvudstaden med väskan fylld av hemodlad vitkål, rabarber, trattkaantareller, diverse verktyg och andra bakprylar.
Fin utsikt från toppen av Kringelrisåsen!

Rätt häftigt att lägga sig på mage och kika nerför stupkanten!

Som åttaåring sprang jag en förmiddag med pappa genom skogen, upp på toppen... branta vägen... stupen.. fick skavsår nånstans på vägen och sprang därför barfota XD
Måndag: Åter dags för en rolig arbetsvecka! Surdegsbröd, kardemummabullar och vetelängder :D I LÖÖÖV MY JOBB! Efter jobbet gick jag in till stan och shoppade en sväng. Köpte två tröjor, en T-shirt, ett par örhängen, 3 snusnäsdukar och 5 par strumpor. Väl hemma snodde jag ihop en kålpudding att äta efter jobbet på tisdag :P
Tisdag: Mera surdeg och bullar, börjar bli grym på längderna ;) på väg hem sprang jag in på ICA och införskaffade de ingredienser som saknades för att jag skulle kunna göra mig en kantarell- och tomatlasagne.
Onsdag: Jobb.. vi var så effektiva på jobbet att vi hann klart med allt som skulle göras och hade 3 timmar till godo för att städa bageriet. Jag och Roger genomförde därför en omfattande storstädning, men lämnade trots det bageriet 45 minuter tidigare. När jag kom hem gjorde jag något jag borde gjort för längesen men som det inte funnits tid eller ork till.. Jag var ut och sprang! Superhärligt.. tills hela jag började klia! Blev tokig, på riktigt ville helst slita av alla kläder och rulla i vasst grus. Tog mig iallafall hem ;)
Torsdag: En torsdag på Valhallabageriet.. Ja det innebär att man ingår i ett stort och komplicerat pussel.. Stick hit, vagnar dit. Plåt här formar där.. STOP! Gå INTE in i Kallskänken vi har skurat! mer Bullar! Kan man få fler längder. OJ! Hur ska vi få plats med dethär i kylen? är frysen full? hmm vi får stuva om då.. haha väl på tunnelbanan hem är det rätt skönt att pusta ut :P
Kvällen bestod sen av ett röj av min lägenhet och kokade sylt på hallon jag köpt tidigare i veckan för en billig peng på hötorget. Smaskens till frukostflingorna!
Fredag: Ännu en dag på jobbet! Lika lugn som övriga veckan (undantaget torsdagen). Vid 5 tiden dök så bästa Elin och Märit upp <3 Äntligen! Städningen blev klar i ett nafs och sen var det HELG! Vi handlade lite och sen drog vi oss hem till mig för lite fredagsmys. Vi såg på kort, snackade, gjorde räksallad och såg på idol innan vi gick och lade oss :D Som jag har saknat min Elin! Lidköping är för långt bort :/
I morse segstartade vi med att titta i bröllopstårtstidningar jag hade, åt frukost och laddade mentalt för en heldag i chokladens tecken.. Det var ju dags för CHOKLADFESTIVALEN 2011!
Vi tog tunnelbanan till Karlaplan och sen gick vi ut till Djurgården och Nordiska Muséet. Redan i kön in började choklad ätandet (drickandet) en kille kom med en stor dunk på ryggen med varm choklad som han bjöd på till alla som stod och frös :P smaskens! sedan var vi igång. vi gick varv på varv och provsmakade choklad från världens alla hörn, trängdes med andra chokladsugna och pratade lakritsrot med självaste festivalgeneral Tony Olsson :P
När Elin och Märit så drog sig mot tåget stannade jag kvar själv några timmar till :D
Nordiska muséet


Diverse Chokladhattar :P Årets tävling där alla besökare får rösta.. vilken röstar du på?

Lina stod och modellerade i en monter :D

Det var mycket folk som trängdes vid chokladfontänerna :P

mina inköp :P

De 3 produkter jag är mest nyfiken på att prova. Choklapasta, Chokladvinäger och 100%ig choklad.

Underbar inflyttningspresent från Elin och Märit <3
Befinner du dig i Stockholmstrakten imorgon Söndag kan jag rekommendera ett besök på Chokladfestivalen!
Nu tänker jag sova.. kan kanske vara dags.
Go natt!
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0