Citron & vaniljfudge

I natt jobbar jag sista natten innan det är dags för en lång weekend i Kristianstad. Hela YH-familjen kommer samlas för att motta Gesällbrev i Konserthuset, efterföljt av 3-rätters och sen utgång!
Min mamma har lärt mig många saker genom åren.. men en sak som sitter inpräntat i ryggmärgen är det att man ska "städa och göra fint innan man åker bort. Då är det mycket trevligare att komma hem..." Ja mamma det är regel snarare än ett undantag att jag städar hela lägenheten innan jag åker bort eller hem för den delen..
Dessutom har hon ju helt rätt (Som vanligt..) hur skönt är det inte att komma hem och bara dumpa alla saker man hade med i en hög i hallen och ha fint i resten av lägenheten? Tack mamma!
En annan sak min kloka mor sagt mig är att jag bör se till att sova innan jobbet inatt för till helgen blir det inte mycket av den varan... Rätt igen.. dock har jag inte detta helt inpräntat än ;) Ska bara! Ska bara!
Men det är hög tid att sova nu.. Ska bara! Dela med mig av ett recept jag trixade ihop idag :D Sorry mamma men när du får en smakbit kommer du förstå varför jag inte kan låta bli att dela med mig av det, nu.. innan jag ska säga god natt.
Jag är sådan att om jag provar ett recept och det blir bra. Då sätter min hjärna igång direkt och pumpar fram idéer på hur man kan ändra lite och få fram nåt nytt. Ser jag i det läget något i köket som skulle kunna funka. Ja då provar jag! Denna gång handlar det om den fudge jag delade förut. De hade billiga citroner på Ica i helgen och jag köpte därför ett gäng.. (Säkert bra att ha) När jag såg dem ville jag göra något med citronsmak. Citron och vit choklad? Ja det är gott.. Fudge med citron och vit choklad?! Ja! ännu bättre. Så jag satte igång. När man använder vit choklad behöver man använda mer för att få samma konsistens som mörk. Jag kom på att jag faktiskt hade några riktigt fina tahitivaniljstänger som bara skräpade i skåpet. Citron, vit choklad & VANILJ! Tada!
Koka koka koka...
Muuuums!
Här får ni receptet!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Citron & vaniljfudge
3 dl grädde
2 dl strösocker
1 dl rörsocker
1 dl sirap
50 g smör
1 citron (skalet)
½ citron (saften)
1 vaniljstång (Dela på mitten på längden och skrapa ur fröna, låt frön och skal koka med)
180 g vit choklad
Hacka den vita chokladen. 
Koka allt utom chokladen till 124 grader (STOOOR Kastrull!)
Plocka upp vaniljstången.
Rör ner chokladen.
Häll upp i en form 20*20 cm.
låt stelna och skär sedan upp i bitar.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Slutresultatet :P

Visst ser det gott ut med prickarna av vanilj?

Ny favorit kanske?
Lycka till allesammans!
Bachelor Girl – Permission To Shine
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Rebeccca (aka.Marängel)

ååh, vad gott det låter/ser ut. Nu får jag det ännu svårare att välja julgodis!!

2011-11-30 @ 20:51:32
URL: http://allakanbaka.blogspot.com
Postat av: S.M

Såå goda de ser ut och kombinationen låter underbar!! Vill prova genast..

2011-12-03 @ 02:59:50
URL: http://sugarmanias.blogg.se/
Postat av: Rebeccca (aka.Marängel)

Prövade fudgen igår. Väldigt goda, men väldigt söta - som fudge ska vara. Och bra är det egentligen, så räcker de länge... :)

2011-12-06 @ 11:35:25
URL: http://allakanbaka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0