Anistryffel

Det finns nog ingen som missat att Julen är i antågande? Här i den kungliga huvudstaden är gator och torg vackert pyntade med ljus och glitter. NK har i år igen enastående skyltfönster och ja.. julbakningen är i full gång.
På jobbet är det hysteri på saffransbullar/längder och vi i personalen har vårt egna hemliga lilla lager med julmust :P
Årets Julklapp är i år 2011 en matkasse.. Inte riktigt vad jag önskar.. men tja kanske är någon där ute som vill ha det med?
Det som toppar min personliga önskelista just för tillfället är en vit jul. Jag vill ha snö, massor med snö. firar man jul i Dalarna är det obligatoriskt med snö ;) Så du väderguden! Om du läser detta, ge oss högar av fluffig, mjuk fin vit snö. Rimfrost på grenarna och några småtrevliga minusgrader. Tack på förhand!
I övrigt önskar jag mig att få 3 mysiga dagar hemma i Dalarna, god mat, familj, släkt och vänner, eld i kakelugnen, en skidtur kanske? jugodis och massa trevligt <3
Vad är viktigast för dig på julen? Maten? Sällskapet? Vädret? Presenterna? Kombinationen av alla?
Här följer en serie bilder från Julen 2010. Enjoy!
Detta är det jag talar om!! Fast kanske inte -32 när man vaknar på julaftonsmorgonen?

Det julgodis jag hann med 2010 :P

Ett fruset ögonblick!

Familjefoto! (Jag är bakom kameran) &... Ja han där bak till Vänster.. Det är min (då) 13 åriga lillebror ;)

Långbord med släkten ♥

Lite tokigheter med mina älskade syskon... JA! GÄRNA! (Mamma se int så nervös ut! de har, tro det eller ej, koll på sina långa spjångliga lekamen!)
aja nu är det snart dags för nattbagaren att sova :) men jag känner att nu hungrar efter nya läckra recept? Tänk det var väl det jag trodde ;)
Då får jag klämma fram med ett! hmmm.. beslutsångest?! Jajamen :P Vad säger ni om en dundergod anistryffel? Det får det bli. tamtadamtamtam *trumvirvel*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Anistryffel
175 g mörk choklad
1- 1½ tsk
1 dl grädde
3/4 dl mörkt (eller ljust) muskovadosocker
2 msk smör
Hacka chokladen fint.
Stöt anisen i en mortel.
Koka upp allt utom chokladen.
Häll över den hackade chokladen.
Blanda försiktigt till chokladen smält.
Låt svalna.
Ställ i kylen
när den stelnat så den går att gröpa ur med en sked, gör det och rulla till kulor.
Ställ kulorna i frys minst 40 min och doppa i smält choklad. (Eller låt vila svalt till dagen därpå och doppa i tempererad choklad.. För tempereringsråd.. följ DENNA länken. Följ SAMMA länk för att ta del av ett recept på en fantastiskt god tranbärstryffel)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
nu är klockan 15:37 och jag tänker värma min vetekudde, ta på myskläder och krypa ner under täcket och sova. 22:15 är det uppstigning för att ta sig mot jobbet för ännu en natts bakning.
Tack alla läsare! Ni som delar med er av Dalkullan på facebbok ska ha extra tack!
Ett fång röda rosor till er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0