Kladdkaka

Igår kväll när jag klev upp för att åka till jobbet hade det hänt! Väderguden visade att han hörde min önskan om snö och slängde ner några vackra vita fluffiga flingor. Jag intalar mig att det var för att visa att han visst tänker bjuda på snö även i år.
De få flingor snö som seglade ner på marken i natt bidrog i allra högsta grad till att julstämmningen infann sig på allvar :) Det faktum att jag sedan bakade saffransbullar på jobbet gjorde sitt. Sedan efter jobbet gick jag till min gamla praktikplats Tösse. Där var bakbordet översållat med lussekatter! Stora och små. Jag fick en att smaska på medan vi pratade en stund, sen bjöd de på en vörtfralla till frukost. muuumsigt! 
Har ni någon gång varit så slut att ni inte klarar av att hålla varken ögonlock eller kropp uppe? Det har hänt mig 3 gånger. 3 gånger bara det senaste halvåret.. De 2 första gångerna var medan jag slet på D&C S. Den senaste var idag när jag skulle åka hem. Det var en del strul med tunnelbanan så resan tog dubbelt så lång tid mot den brukade.. jag var sådär seg som man blir efter en natts arbete i värmen och ångan i ett bageri. Slog på lite musik i lurarna och satte mig tillrätta i sätet. direkt började ögonlocken sjunka ner. jag gjorde några tafatta försök att hålla dem uppe innan jag gav upp och tänkte att vad gör väl det om jag småsover en stund?
Eftersom det var strul med tågen var de som gick väldigt fulla med folk och jag satt i sätet mot gången. När jag väl gett efter för ögonen släppte visst alla spärrar och efter några minuter känner jag hur hela jag börjar luta mer och mer mot gången tills jag är millimeter från att trilla ur. Jag rycker till och rätar på mig. Ögonen ramlar ihop igen och en minut senare är jag återigen påväg att trilla! I det läget vågade jag inte släppa efter igen och min högsta önskan var att han som satt innanför mig skulle kliva av så jag kunde luta mig mot fönstret och somna om.
Tyvärr.. han klev av stationen före min så det var inte lönt att byta plats. Men ser ni på röda linjen mot Norsborg en tjej som ramlar ur sätet så vet ni vem det är.. Moi!
Eftersom jag redan i förmiddags var så slut är det ingen tvekan om att jag nu ska krypa ner under täcket med raggisar och vetekudde.
Men innan dess vill jag dela med mig av nått gott. hmm vad ska jag hitta på tro? Det får bli en helt vanlig kladdkaka idag. Busenkel, farligt god och aldeles underbart kladdig. Den är inte på något vis julig men den funkar precis lika bra till jul som övriga året!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kladdkaka
2 st ägg
2 dl socker
100g smält smör
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 dl mjöl
Blanda alla ingredienser.
häll upp i en smord och bröad springform.
grädda i 175 grader i 25 min.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tommy Körberg & Sissel Kyrkjebø – Julen är här
God natt! (Ni får ha en fortsatt trevlig eftermiddag så sover jag!)
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Clara

Var köper man sådana pepparkaksformar? :)

2011-12-06 @ 17:14:06
Postat av: Dalkullan

Den främre är köpt på loppis hemma i Dala-Järna.

Den andra köpte jag på Iris hantverk förra Julen. Kungsgatan mellan Vetekatten och Drottninggatan.. Tror du var med när jag köpte den ;) Du köpte en fot?

2011-12-07 @ 13:58:23
URL: http://dalkullansbaktankar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja ja tyckte nästan ja kände igen den, det kommer ja ihåg när du säger det :-)

2011-12-11 @ 20:56:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0