Julig kladdkaka med tryffel

Jag kom att tänka på Julen för 4-5 år sedan. Jag minns inte om det var dagen före juafton eller självaste dopparedan.. I vilket fall som helst var det sent på kvällen och ganska kallt. Snön låg i ett täcke på marken och i kakelugnen brann en fin eld. Jag fick ett galet infall. Jag bestämde mig för att med bara ett värmeljus i en lykta gå genom skogen till den gran som varje vinter kläs med kulor och glitter. Det är kanske 1-1½ km dit och vid granen brukar det finnas en plåtburk med godis. Jag har alltid faschinerats av stjärnorna och aldrig skrämts av skogen i mörker så jag drog på mig täckbyxor, jackan, kängorna, halsduk & vantar. Med mössan långt ner över öronen tog jag min lykta och gick iväg. Luften jag andades ut förvandlades till glitter som föll ner mot marken. Det var aldeles tyst, förutom mina steg.
När jag gick där kände jag ett lugn, det lugn jag bara känner när jag vistas i en skog, när jag är helt ensam.
Jag gick inte särskilt snabbt, hade ingen brådska. Lät tankarna vandra.
Jag önskade egentligen att det var längre dit.
Jag tänker göra om samma sak i år. Samma lykta. Samma väg. Samma gran (betydligt högre!). Jag hoppas samma lugn vill infinna sig.
Här i huvudstaden fick vi förra veckan se de första snöflingorna. Väderguden hade hört mina böner och jag kände julstämmning på allvar. Sen övergick snön i regn och slask. Igår köpte jag ett par stövlar.. Jag köpte dem för att vara utrustad inför en vinter i Stockholm. Jag har dessutom paraplyet framme i hallen redo att användas.
Jag hade helre haft pjäxor och skidor redo i hallen. Men bortsett från vädret(kan i vilket fall som helst inte påverkas ;) ) har jag julstämmning i min lägenhet. Mamma hade ett lass julsaker med sig när hon kom i fredags så jag har ställt ut tomtar lite överallt. Tända ljus och julmusik ger den rätta känslan. På balkongen har jag en hel trave med plåtburkar fyllda med julgodis och i kylen står en flaska must.
Men hallå!! Måste bara fråga en sak! Är det rimligt att en inramning av ett gesällbrev i formatet 29,5*42 cm ska kosta mellan 800-1500 (beroende på ram)?!?! Om ni frågar mig verkar det helknas! Därför undrar jag varför de inte kan göra gesällbreven i ett format som passar standardramar.. Måste gräva vidare för det låter tokigt dyrt :S
Appropå att gräva vidare.. Var på IKEA igår och passade på att fråga om de knäckformar jag skrev om tidigare.. De hade inte hört om det tidigare och han som möjligen kunnat svara på vad det var, han hade slutat för dagen. De skulle dock föra det vidare och ta reda på vad det var..
Tror inte de visste att de talade med en konditor för de sa "Knäck är ju ganska varmt, det var inte det då?" som om jag inte visste att knäck är varmt!? Jag mätte ju för i allsindar temperaturen.. 130 grader.. Ja allt är ju relativt men jag klassar det som varmt.. Och det borde inte spela någon roll. Eller?
Nåja jag har gjort mitt och sagt till..
Nu ska ni få ett recept. Denna gången blir det en kladdkaka med jultouch och passionstryffel.
Jag gjorde tryffeln tidigare i veckan men eftersom den blev för lös för att rulla till kulor tänkte jag att jag får göra nån kaka att stryka den på istället. Jag gjorde då om kladdkakan en aning och fick följande resultat.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Julig kladdkaka med tryffel
kaka:
3 st ägg
3 dl socker
1 tsk kanel
1 tsk nejlikor
½ tsk ingefära
1 tsk kardemumma
2 dl mjöl
100 g smält smör
1 tsk vaniljsocker
½ dl valnötter
Tryffel:
2 passionsfrukter (passera genom en sil ner i ett dl mått)
Grädde (fyll på i dl måttet)
1 msk honung
1 msk smör
200 g mjölkchoklad
60 g vit choklad
Blanda alla ingredienser till kladdkakan och häll upp i smord och bröad form med avtagbara kanter.
Baka i 175 grader i 20-25 min.
Hacka chokladen och koka upp övriga ingredienser till tryffeln.
Häll uppkoket på chokladen och rör om.
När kakan svalnat. Ta den ur formen och lägg på ett fat.
Bred tryffeln över.
Servera gärna med julmust!
Kan tillägga att tryffeln går aldeles utmärkt att göra och fylla i skal om man vill det!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Inte så bra bild men vi var så glupska att jag inte riktigt orkade fixa det bättre :P
Titta vilka söta filurer jag och mamma hittade i Östermalmshallen igår morse! Skojiga va?
Nu ska jag gräva ner mig i sängen med en bok och om jag inte fastnar ordentligt ska jag sova rätt snart ;)
Hoppas ni har haft en bra helg :)
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Ellen

hmm.. köper du snäckformar på ikea?? :S du borde köpt en ram där ;) tror iaf att den ska passa ska testa imån då kan du få ytterligade uppdatering om detta =) PussochKram

2011-12-13 @ 21:14:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0