Salt chokladkola

Det faktum att snön börjat falla har gett mig ny energi.. trots att jag går runt och är sådär lagomt trött efter 1½ veckas nattskift.. Det skulle kanske kunna kallas övertrött när jag studsar runt i lägenheten och tillverkar och fotar godsaker. Det kan kallas övertrött eller typ "bakers high" (samma som runners high fast i min egna twistade variant).
På hög, men inte för hög, volym spelar jag julmusik.
Inatt kom Stefan in vid 3 och vi diskuterade avbakningen och vad jag ska tänka på... Tillslag, uppslag, liggtid, raskdeg, ugnstemp, snitt, skorpa, inkråm, nyans & ånga. Många saker att räkna in i bra bröd. Det är som en aldeles egen ekvation.. alla delar måste stämma och räknas rätt för att man i slutändan ska få fram resultatet.
"Ska det vara lätt att baka bra bröd?"  Nej Stefan sannerligen inte, hur roligt skulle det då vara?!
Jag är aldeles helsåld på kombinationen kola, choklad och salt. Därför kokade jag igår en Salt chokladkola igår..
Så. Fantastiskt. God!
När man gör den måste man bara tänka på att röra helatiden när chokladen gått i..
**************************************************************************************************
-----------------------------------------------------------------------------------------------------**************************************************************************************************
Salt chokladkola
150 g grädde
100 g socker
100 g glukos
125 g mjölkchoklad
125 g mörk choklad
2 tsk flingsalt
extra flingsalt att strö på
Koka upp grädde, socker & glukos.
Rör ner chokladen.
Koka under ständig omrörning.
Färdigt när det klarar ett kulprov.
Rör ner flingsaltet.
Häll upp i bakplåtspappersklädd limpform.
Strö över flingsalt.
Låt stelna i kyl.
Skär i små bitar.
************************************************************************************************
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
***************************************************************************************************
Några av kolorna klädde jag in i folie köpt på Panduro. finns i flera kul färger :)
Det finns en av er läsare som flitigare än alla andra tillsammans delar min blogg. Jag tänker inte nämna något namn.. men du kan räkna med att tomten kommer med godsaker till dig vid jul! Stort tack och fortsätt gärna :)

♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Nellie-Sockertussen

Jisses vad gott det ser ut =)



Jag har en tävling på min sida som jag tänkte tipsa dig om, du kan vinna ett unikt smycke =)



Och nästa vecka kan du vinna en köksassistent från OBH Nordica =)



Titta gärna förbi och var med och tävla!



Kram

/Nellie



http://sockertussen.blogspot.com/2011/12/tavling.html

2011-12-07 @ 19:39:59
URL: http://sockertussen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0