Engelsk fruktkaka

Nu sitter jag här i sängen och brottas med mitt dåliga samvete.. Förlåt för den dåliga uppdateringen men i helgen hade jag annat för mig och kände att den som väntar på något gott.. (ni vet).
Jag åkte som bekant till Köping direkt efter jobbet i fredags för att hälsa på min underbara vän Kim. Blev mött vid station och vi gick genom stan och vidare upp förbi folketshus runt en krök och... nånstans där var mitt lokalsinne bortkollrat.. jag visste att vi åkt bil på de gatorna men jag var övertygad om att vi gick åt fel håll. Jag fick ju dock lita på min vägvisare (som hade rätt så klart!) Vi bestämde på vägen att vi skulle köpa pizza till kvällsmat eftersom våra magar försökte överrösta varandra när de kurrade. Så jag slängde bara in min ryggsäck och sen traskade vi över till kvarterspizzerian.
Vi åt pizzan samtidigt som vi började kolla på en film, men det blev mer snack än film och sen stängde vi av och sov eftersom Kim skulle upp 5 för att gå och jobba. Jag vaknade när han gick och fördrev tiden med att glo i lite bakböcker och halvsova ett par timmar. Vid åtta kom Ann-Sofie och plockade upp mig, vi åkte och köpte bröd av bagarn... sen for vi till Kolsva där jag tillbringade dagen med Kims syster Ellinor. Vi åt frukost, kelade med de underbaraste små hundvalpar ni kan tänka er! 2 veckor gamla. Ny uppslagna ögon. mjuk fin päls. Blöta pussar. Jag kunde konstatera att allihop hade kunnat få plats i min handväska... Jag blev speciellt förtjust i en liten söt tjej som hette Molly. Hon var en liten svart krabat som somnade i mitt armveck, i mitt knä och i min hand.
Jag och Ellinor hann dessutom med att pyssla lite. Stora pyssellådan åkte fram och vi gjorde julkort :)
När Kim Slutade för dagen kom han oxå över till familjen. Vi gosade lite mer med valparna, snackade, kollade lite på början av en ny film och lagade mat. i övrigt blev det massa snack och trevligt.
Igår vaknade jag återigen när Kim gick till jobbet. Så jag gjorde i ordning frukost och kröp ner i soffan och såg på en Harry-Potter film. När den just blev som mest spännande började mina ögonlock bli oerhört tunga igen och jag satt och nickade. Precis när jag skulle gå till tåget ringer Kim och är på väg hem från jobbet så jag kastar om i mina planer och stannar några timmar till. Under de timmarna gjorde vi det vi båda gillar bäst.. vi bakade! haha ja det är ju tur vi är lika galna båda två! Vi kokade 3 kolor och en tryffel.. och Kim provade hur det fungerade att temperera choklad på soffbordet. Den enda marmorskivan han hade att tillgå ;) Det gick fint kunde vi konstatera!
En av de fantastiskt söta valparna <3

En glad konditor! gillar det faktum att gesällbrevet kikar fram där i "bak"grunden
Päronkonjakstryffeln åker ner i skalen.
Nu har jag fått önskemål på engelsk fruktaka med glasyr.. Jag har ett fantastiskt gott recept på själva kakan men har aldrig stött på en variant med glasyr tidigare. Jag delar därför med mig av receptet på kakan och ber att få återkomma med glasyr om jag skulle hitta en trevlig sådan.
Kakan i sig har en fantastisk hållbarhet och i originalreceptet används 50/50 rombigarråer och frukttärningar. Personligen kan jag tycka att bland det otäckaste jag vet är rombigarråer så jag väljer att utesluta dessa och istället ersätta dem med mer frukttärningar.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Engelsk fruktkaka
200 g smör
200 g socker
200 g ägg
200 g vetemjöl
160 g russin (blötlägg gärna dagen innan)
100 g frukttärningar
40 g mandelspån
1 st citron (saften & skalet)(kan bytas mot lite Rom för vuxnare smak)
Rör smör och socker smidigt.
Tillsätt ägg litet i taget.
rör ner mjöl, och övriga ingredienser.
Häll upp i smord och bröad form.
strö ev. lite mandelspån på toppen.
Baka i 160 grader ca 1,5 timme.
Direkt när du tar ut den ur ugnen, pensla med lite mjölk.
När kakan svalnat, slå in den i plastfolie.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jag ska baka min fruktkaka i morgon bitti. Därför ska jag nu krypa ner under täcket en stund.
Matthew Hall And Meagan Moore – When Christmas Comes To Town
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0