Årskrönika 2014

Det har blivit dags för en sammanfattning av året 2014.
 
De senaste åren har jag inför nyår tänkt tanken att, wow vilket år detta varit. Detta blir svårtoppat.. 
 
2011 var jag så glad och tacksam över att ha hittat rätt. Att ha ett fast jobb på ett av Stockholms bästa bagerier. Med fantastiska kollegor. Året hade inneburit flytt från Skåne till huvudstaden en månad på Sandhamn, en resa till Schweiz och ett deltagande i SM Unga Bagare (om än misslyckat).
Det kändes omöjligt att toppa. 
2012 gick jag all in på bakningen. Varje vaken stund gick åt till att jobba, träna eller tävla i bakning, 
Det hela slutade med att jag störtade in i den berömda väggen, men jag hann få med mig: SM silver med pris för bästa wiener och frallor. EM guld i lag, EM brons och EM guld i innovation. Jag fick göra julbakning i flera tidningar och jag fick ett nytt jobb ett stenkast från det förra. Att det skulle vara möjligt att ens komma i närheten av ett lika händelserikt år kändest inte troligt. 
2013 var året jag skulle ta det lite lugnt, komma på banan efter alla tävlingar och hitta mig själv igen, Aldrig hade jag kunnat ana att jag skulle hitta mig själv i Snöån av alla ställen. I maj slog jag upp dörren till mitt aldeles egna sommarcafé. Jag hade sagt upp allt (utom alla fantastiska vänskaper) i Stockholm. Flyttat hem till Dala-Järna och satsat allt på ett kort. Till vintern 13-14 fick jag anställning i Åre så i slutet på November gick lasset upp dit. Nu borde det inte finnas mycket mer att göra än att inför nya året bara hålla fanan högt och sikta på ett nytt år fullt av möjligheter... men mestadels en härlig repris på 2013... trodde jag. 
 
Med facit i hand vet jag med säkerhet att det sällan blir som man tänkt utan oftast bättre!
 
Så till 2014, vad har nu hänt? Ni har inte blivit särskilt väl uppdaterade. Ni kommer förstå varför.
 
Det nya året skålades in på torget i Åre med de bästa av vänner. natten fortsatte med en hisnande promenad upp för mördarbacken och vidare till en fest jag lika gärna varit utan. Trött gick jag hem relativt tidigt och sov. 
Januari blev en månad av jobb, längdträning och roliga upptåg med mina roomies. 
 
 
Februari innebar än mer skidåkning och jobb. På jobbet hade vi rombarsinvigning med pirattema och en musikmingel kväll,  jag var på Moneybrother på Bygget,  jag hade en dunderförkylning och min fina fina farmor skrämde oss alla när hon blev dålig <3 Februari avslutades med att jag och Lovisa åkte Öppet Spår 24/2. Vansinnigt blött och tungt före men jag lyckades ta mig fram de 9 milen på 7h 11min och 20sek. Skavsår på händer och fötter var ett faktum men i och med detta var 75% av klassikern genomförda, "bara" cyklingen kvar. 
 
 
I Mars drog stora snurren igång. Fram till dess hade året fortlöpt mer eller mindre som jag planerat och trott. 
 
3/3 testade jag åka bräda för första gången någonsin. Jag drog därigenom på mig världshistoriens träningsvärk, i armarna(!) Överlag blev betydligt mer tid i backen denna månad än tidigare eftersom Vasaloppet var åkt och klart. Min fina kusin kom på besök till Åre och jag fick en mysig spelkväll med henne och gänget, samma dag blev det klart att sommaren 2014 skulle tillbringas på Ryggåsstugan. 
Veckan därpå, närmare bestämt 12/3 kom telefonsamtalet. Telefonsamtalet som skulle komma att höja tempot avsevärt. "Hej mitt namn är Maria, jag ringer från produktionen av Dessertmästarna och undrar om du möjligen skulle vara intresserad av att vara med i säsing #2?" 
Efter en skypeintervju senare samma kväll, en vecka av beslutsångest och ifrågasättande av min egen värdighet att platsa i det sammanhanget blev det 17/3 klart. JAG skulle vara en av 13 deltagare i nya säsongen av Dessertmästarna. 
Allt var under sekretess och utan att ge någon närmare förklaring till mina vänner i Åre packade jag och flyttade hem alla mina saker och 19/3 var jag på plats i Stockholm. 20/3 började inspelningen av programmet. 
Vid denna tidpunkt hade jag ingen aning om hur långt jag skulle komma att klara mig. 
Långa psykiskt krävande inspelningsdagar avslutades med syresättande tankerensande löpturer genom Stockholmskvällarna. 
Mitt deltagande är något jag inte ångrar en sekund även om jag inte hängde med med i mer än 2 program. JAg fick en stor skara nya vänner, en inblick i en helt ny värld och mängder med erfarenheter. 
Jag fick åka tillbax till Åre igen och avsluta säsongen.
 
 
Efter en helgalen månad mars blev april betydligt lugnare. Skidåkning varvades med rom och chokladprovning på jobbet, Joe Labero hade en show på jobbet och after ski. 
Jag köpte mig en landsvägs racer och började så smått cykelträna för klassikerns sista del, Vätternrundan. 
Påsken kom och med den Skärtorsdagen, årets mest hysteriska dag i Åre, ALLA norrmän kom över och bunkrade upp inför påsken. Det var ingen ide att försöka ta sig in på konsum. Jag höll mig ur vägen ;)
En kväll var jag på Daniel Adams Ray på Bygget, en annan dansade vi halva natten på Verandan. 
Det var sista månaden med gänget så vi hann med en hel del, grillning, bowling, after ski, promenader, picknick, filmmys och middagar. 
 24/4 var också dagen då en dröm gick i uppfyllelse. Jag, Malin och Ida hoppade skärmflyg från toppen av Åreskutan. Inte fallskärmshoppning men nära nog. Så fantastisk känsla att springa ut över kanten och känna hur man lyfter av uppåtvindarna som tar tag i skärmen. I 12 minuter cirkulerade vi ner över Åre. 
 
 
 
Maj började med en resa till min bästa vän i vått och torrt. En vecka hos Elin innebar glass i stora lass, kosläpp, cykelturer, barnpassning, shopping och massa mys. 
När jag sedan landade hemma igen var det full rulle mot säsongspremiär. 
Förhandlingar med grossister, städning och fix, inköp av möbler och porslin och anställning av personal.
Jag pressade in cykleturer så ofta jag på något vis hann. 
24/5 var det premiär för min 2:a sommar på Ryggåsstugan. Regn och åska gjorde att det inte blev lika stor anstormning som jag hoppats men efter en lite lugn start blev det desto mer :)
 
 
 
Juni, förutom fullt ös på jobbet hann jag i smyg få besök av kanal5 som filmade ett personporträtt på plats vid jobbet. Jag och Lovisa plågade oss igenom 30 vansinniga mil på cykel, vi sov i diket vid två tillfällen, jag hade kramp i sista 20 milen och Lovisas allergi gjorde att det bara pep i hennes luftrör uppför den värsta av backarna. Om det inte var för att det var sista delen i klassikern hade vi gett upp, Nu tog det oss 15 h och 40 minuter på cyklarna. (Och med 1  mil kvar pratade vi om hur vi ska ha bättre tid NÄSTA gång) 
Hela Juni gick jag klädd i klänningar. Jag deltog i något som heter "June Dresses" en kanadesnisk kompis drog för några år sedan igång en insamling till förmån för kvinnor i Calgary och jag hängde i år på. Det innebar att jag varje dag laddade upp en bild på mig själv iförd klänning.
 
 
 
 
 
 
 
I Juli var det mest jobb. lite drygt 300h jobb..
Jag hade en måndag ledig och var iväg med moster och syrran och red islandshäst i Rättvik :)
Fisketurer, skogsvändor med toppbestigningar och bad. 
I slutet av juli fick jag med nästan hela personalstyrkan till Boda Borg  på äventyr.
 
 
 
Augusti. Jobb. Födelsedag och ett gäng skogsturer.
 
 
September innebar säsongsavslutning, 50 års kalas, bästa vännen på besök, jobb på bagerimässa, och förkylning.
Det var nu det blev officiellt! Hemligheten jag burit på hela sommaren slutade vara en hemlighet och blev istället en rykande nyhet! Tidningar och radio uppmärksammade nyheten. Jag slapp tiga om mitt deltagande men nu började jag bombarderas med frågor om hur allt skulle gå. Tand för tunga och ingen lyckades fiska fram minsta spoiler :P 
Det blev nu klart att vintern ska tillbringas i Idre. Som konditor på Idre Fjällrestauranger ska jag stå för sortimentet på Café Värdshuset.
 
 
Oktober inleddes traditionsenligt med ett besök på chokladfestivalen följt av en en och en halv vecka semester hos Elin. Äggets dag, Afrikafest, husrenovering och mys med kattungar och Alfons <3 
Sedan bar det iväg hem för att städa ur och slå igen Ryggåsstugan för vintern. 
Filmkväll med bästa Frida innebar att vi satt och pratade in på småtimmarna, bio med brorsan och en tripp till Lovisa i Götet :) 
Den 21/10 hade jag den stora äran att få prata för Barn och fritids eleverna på VUC. Jag var där för att berätta om min resa genom livet där min hobby blivit det jag försörjer mig på. 
 
 
 
I November satte jag igång den stora chokladverkstaden. Jag som lider av abstinensbesvär om jag inte får baka fick lov att ha något för händerna. Jag bokade därför in mig på 5 julmarknader runt om i kommunen. Till dessa marknader gjorde jag sedan massa praliner, müsli, kakor och godsaker. 
När jag inte ägnade mig åt choklad eller liknande blev det många löpturer och varje torsdag var jag med som tränare för småttingarna på skidträningarna :D 
Jag var också in och vikarierade en lektion på hemkunskapen i 8A. 
 
 
 
 
 
 I slutet av november och början av december var det  julmarknader i Lindesnäs, Vansbro Kulturhus, Julskyltningen i Järna, Grånäs och Nås. Jag sålde mängder med praliner och godsaker. :)
Jag fick vara med och fota mina praliner med en "riktig" fotograf för ett reportage i Pralins jul och nyårsnummer. 
Sedan gick flyttlasset upp till Idre. Här har jag nu installerat mig i en trevlig lägenhet nere i byn och börjar komma in i jobbet. 
Det har hunnit bli många turer på skidorna runt fjället och var och varannan tur möter jag renarna som går och bökar på fjället. hundratals med fina renar. 
 
Så sammanfattningsvis. Ännu ett händelserikt år är till ända. 
Jag har lärt mig att vad som helst kan hända bara man är öppen för det :) 
 
Jag vet inte vad jag kommer ta mig för med under 2015 men jag är säker på att det blir ett bra år det med!
 
Jag har några spikade mål och händelser men det mesta är oskrivna blad. 
 
Nu närmast ska jag göra mitt yttersta för en kanonvinter i Idre. Åka massa skidor, baka, ha kul och njuta av en vinter i Dalafjällen :)
 
15/8 kommer jag och Lovisa genomföra Idre Swimrun 
(note to myself: skaffa en våtdräckt) 
 
27/9 ska jag springa Lidingö tjejlopp.
 
 
Vad som händer mer? Ingen aning. Men om jag känner mig själv lär det bli massor! 
 
 
Gott nytt år på er alla!!! 
 
♥Dalkullan
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0