Fantomenkaka

Vintern har börjat konkurera undan hösten. Åtminstone här i Dalarna. Det är mer frostigt vitt än höstigt orange. 
Temperaturen är runt -10 på morgonen och kämpar sig upp till nollgradigt (om vi har tur) mitt på dagen. Jag tycker det är härligt!
 
I morse var det -8 när jag gått upp. Jag kokade ägg, åt min fil med müsli & lingonsylt och drack ett glas juice. Solen började kasta försiktiga strålar över trädtopparna och hustaken och det var perfekt väder för en morgonprommenad med kameran. Jag drog därför på mig långkallingar, ullstrumpor, raggsockar tjocka tröjor och stövlar. Halsduk och mössa givetvis! Precis när jag går ut genom dörren ringer min telefon. Så med bästa vännen i luren ger jag mig ut i ett gnistrande landskap. 
En timme senare avslutar vi samtalet och jag sitter på en bänk i skogen och njuter av morgonen och livet. Jag har redan hunnit ta många fina bilder och i telefon betat av en rad olika samtalsämnen, något vi sällan har problem med. Jag har fått tips på vad jag kan göra på det citronpress jag har stående. Jag är uppdaterad på renoveringen och Elin har hunnit packa 2 pallar ägg. En strålande morgon helt enkelt. 
Jag avslutar min promenad med att se om där finns tranbär på myren, det gör det.. Och nu även i en gran...
 
Väl hemma satte jag en deg och medan den jäste åkte jag på massage. Välbehövligt!
 
Eftermiddagen blev sedan fylld med bakning. Huvudingrediens blev citron så kommer nog en del recept på det temat här framöver. 
 
Men nu tänkte jag dela med mig av en favorit (för tillfället) Kladdkaka med kokostosca, även kallad fantomenkaka.
 
 
Fantomenkaka
 
100g smör
2 dl socker
2 st ägg
3 msk kakao
1 nypa salt
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
 
Smält smöret.
Vispa ägg och socker och tillsätt sedan det smälta smöret.
Blanda ner de övriga ingredienserna.
Häll upp smeten i en smord och mjölad form med löstagbara kanter.
Grädda i ca 20 min i 175 grader.
 
½ dl sirap
1 dl socker
2 dl kokos
50 g smör
 
Smält samman alla ingredienser till toscan i en kastrull. 
Bred detta på kakan och grädda i ytterligare ca 10-15  min.
Kakan ska få en gyllenbrun färg.
Tips!!
Vill man kan man höja tempen och sätta kakan långt upp i ugnen för bakningen av toscan. Då får den färg fortare och själva kakan blir då aningen kladdigare. Men håll då koll så det inte går för fort!!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
~*~
All your dreams can come true if you have the courage to pursue them
~*~
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0