En uppdatering och en bröllopstårta.

Nu har det hunnit gå ett bra tag sen sist. Å under den tiden har mycket hänt. 
 
Vi har hunnit byta år, jag har bytt land och bytt tillbax och nu senast har jag bytt jobb. 
 
Jag började i tisdags på Tössebageriet som ligger ett stenkast från mitt gamla jobb, Valhallabageriet.
Tösse ligger på Karlavägen mitt på östermalm i Stockholm, jag hade 6 veckor praktik där under mitt år på Yrkeshögskolan. Anledningen till att jag bytt jobb är att jag kände mig färdig på Valhalla. Jag behöver ständigt nya utmaningar och ett miljöombyte var det nu läge för. Jag hade ett jobb på g när jag fick nys om att Tösse behövde folk. Tvära kast och snabba beslut. Lite beslutångest och rådgivning från goda bagarvänner och familjen så bestämde jag mig för att börja som bagare på Tösse. 
Jag har nu jobbat första veckan (4 dagar) och det är mycket nytt. Sättet man bakar på skiljer sig väldigt från hur det var på gamla jobbet, på valhalla handlade det bara om surdeg. Man går till valhalla för att köpa surdegsbröd. Tösse är mer inne på klassiskt. Formfranska, frallor och bullar. 
Stenugnar var det enda vi bakade i på Valhalla, nu ställer jag om mig till att använda en så kallad stickugn. Det är en typ av varmluftsugn där  man kan köra in hela vagnar (stick) med bröd/bullar åt gången. 
Temperaturer, tider och vikter. Många siffror att lägga på minnet. 
 
Nu är det semlor som är stora dragplåstret. Tösses semlor har många många gånger och i olika tester stått som Stockholms bästa. Jag har ännu inte testat men jag antar att jag lär få chansen. 
 
Jag nämde att jag bytt och bytt tillbax land. Med det menar jag att jag och bästa moster var till Egypten en vecka och kom hem i måndags. Vi bytte vinterkylan mot sol och bad vid röda havet. Makadi Palace, ett femstjärnigt hotell med all inclusive, blev vårat hem för en vecka. Vi tilbringade det mesta av tiden nere på stranden där vi solade, snorklade och bara njöt. 20-25 grader i havet. kanonvarmt i luften och ISKALLT i poolen. 
Vi gick och funderade varför ingen badade i poolen. Efter att funderat i 2 dagar tänkte vi själva simma en stund i poolen. Nu fick vi förklaringen till varför det gigantiska poolområdet stod tomt. Man hade haft isbitar i bikinin om man gått i. Alla som nån gång badat i Västerdalälven hemma i Järna/Vansbro trakten vet hur kallt det brukar kunna vara... här var kallare! Men vi plaskade i havet istället.
 
Mellan Nyår och egyptenresan gick tiden fort. Men jag hann med att baka upp en liten buffe med kakor, mm till mamma och pappas 20-åriga bröllopsdag. Det jag lade mest energi på var självklart tårtan. nu tänkte jag att ni ska få ta del av receptet. Choklad. Genomgående i hela tårtan blev chokladen. Mycket gott men mäktigt, sådär mäktigt som bara choklad kan bli. När jag slutade på Valhalla bakade jag samma recept men gjorde cupcakes. Uppskattat.
 
Chokladtårta med hallonfrosting
Idé och inspiration från Roy Fares bok "Sweet!" 
 

Botten

50 g smör, smält
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao 
3 ägg
3 dl socker
1 ½ dl mjölk
 
Vispa ägg och socker vitt och fluffigt.
Sikta ner lite åt gången av alla torra ingredienser varvat med smöret och mjölken.
Blanda noga till en slät smet.
Häll smeten i smord och bröad springform. baka i ugnen i 150 grader i 40-45  min.
Gör du muffins: Häll till 2/3 av formen. baka i 15-20  min.
 
TIPS! När jag gjorde bröllopstårtan gjorde jag bottenreceptet x3 och fördelade smeten i 2 springformar. En lite mindre och en lite större.
 
Frosting
 
300 g mjölkchoklad
1 dl grädde
2 dl hallonpuré (Tinade hallon passerade genom en sil) 
2 msk honung
50 g rumstempererat smör
300 g philadelphiaost
 
Hacka chokladen.
Koka upp grädde, hallon och honung.
Häll över den hackade chokladen och mixa slätt med stavmixer.
Mixa ner smöret.
Ställ svalt över natten täckt med plastfolie och låt stelna.
Vispa ner philadelphia i tryffeln.
 
TIPS! När jag gjorde bröllopstårtan blev det lagom med att dubbla frostingen.
 

Att lägga ihop bröllopstårtan:
 
Lägg de båda kakorna på varandra och se om du är nöjd med storleken. Kan hända att du vill putsa på den övre för att få lagom proportioner.
Dela sedan de båda kakorna i 3 bottnar vardera. Lägg ihop med ett lager frosting mellan varje.
Börja med den största och stryk runt hela den med frosting innan nu lägger på den mindre. Stryk och jämna till hela tårtan innan du dekorerar. Jag har gjort små blommor i sugarpaste. Man kan använda marsipan, dekorera med färska hallon och riven choklad eller använda sin fantasi
Cupcakesen:
 
När jag gjorde  mina cupcakes hade jag blommor som blivit över vid tårtbygget. kändes passande att bruka upp dom på dessa.
 
 
 
 
 
 
 
 
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0