Tågtankar

Dalkullan är på resande fot nu igen.. Jag älskar att mitt jobb som bagare tar mig runt i Sverige och övriga världen. 
Bara under 2012 hann jag med: Göteborg, Spanien, Danmark, Malmö och Frankrike. Nu åker jag mot Skåne för att tillbringa 3 dagar där. Jag ska hålla en kurs för eleverna på YH-bagare &konditor i Kristianstad. 
Det är första gången jag gör något liknande och jag är smånervös. Jag har dock förberett ett häfte som eleverna ska få. Jag har 2 egna kopior på vilka jag kladdat stödanteckningar och skisser på olika uppslagningar. I mitt huvud har jag gått igenom eventuella frågor jag kan tänkas få och i datorn har jag kollat igenom alla bilder från mitt EM-äventyr. Ganska häftigt att se hur mycket man utvecklades, hur en idé byts ut och leder fram till något nytt. Jag såg tillbax och onsåg hur kul vi hade där i Rotebro i somras då vi vissa stunder bara längtade ut i solen (som tycktes visa sig varje dag då vi hängde i bageriet, men aldrig annars, på hela sommaren.) 
I Susanna, Didrik och Patrik fick jag 3 nya fantastiska bagarvänner som jag kan ringa och fråga om vad som helst. Många uppslagningar jag nu tar med mig på kursen är idéer jag fått efter att ha arbetat med dem. Vi har alla bidragit med nya kreativa modeller och kombinationer. Form och smakmässigt. 
Till vår hjälp hade vi våra fantastiska coacher, vilkas tips och goda råd är saker jag nu tar med och försöker medla vidare till fler nya ivriga bagare. 
 
Här i helgen var jag med och hjälpte till på brödfestivalen som hölls på Historiska muséet i Stockholm. Jag och Susanna skulle baka småkakor med alla barn, Det var kul att se alla spännande fantasifigurer de kunde skapa med bara kakdeg. Efter lördagens kakbak hade vi stämt möte med en reporter från tidningen Land. Han arbetar på en artikel om bakning och då om oss och vad vi gjort/gör. Han ville då gärna få ta lite egna bilder på mig och Susanna med våra guldmedaljer. Han passade på att ställa lite fler frågor och en av de saker som kom upp var vilka fritidsintressen vi har, förutom bakningen... "öööööhm... Både jag och S fick fundera länge och väl för att svara och kom fram till att vi inte har så värst mycket andra intressen. Det går inte en dag utan att vi på ett eller annat sätt ägnar oss åt det, kollar recept, provar nya saker, jobbar eller tränar. Vi gillar det vi gör helt enkelt!
 
Satt och läste i en anteckningsbok jag kladdat full med recept och annat under alla träningar, på en sida stog följande: "Det är dagar som den här man inser att det är SÅ VÄRT ALL TID MAN LÄGGER NER! ÄLSKA ATT BAKA! " Den noteringen hade jag gjort efter en träningskväll på Valhalla, jag skrev det efter 5 timmars träning strax före midnatt då jag skulle påbörja nattens jobbpass, förmodligen satt jag vid bakbordet och åt lite "mellis" lite yoghurt och flingor lite choklad och förmodligen ett par tre glas med tranbärsdricka. Den anteckningen skrevs i ett euforiskt tillstånd som kan liknas med det många kallar "runners high" det man upplever efter en löprunda och man känner sig som om man skulle kunna springa hur långt som helst. Jag upplevde den kvällen "bakers high". Bubblande glad, inspirerad och taggad till tänderna på att få fortsätta baka. 
Förmodligen var jag inte lika sprudlande när klockan närmade sig 05 och temperaturen stigit till över 40 grader och jag ilade mellan ugnarna, bakbordet, butikshyllorna och lite överallt. Förmodligen var jag i det läget på gränsen till att somna stående, kahända gjorde jag det oxå för nån sekund. Men hela den natten/morgonen levde jag på känslan av att det är fantastiskt att vara bagare!
Känslan kom tillbax nu känner jag :D 
The Dome- Makadi Palace-Egypten
 
~◊~
You only live once, but if you do it right, once is enough
~◊~
 
♥Dalkullan
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0