Semlor

Semlor. Ja nu är det dags, egentligen har ju semelperioden börjat för länge sen men kulmen når vi i morgon, fettisdagen. Det är med skräckblandad förtjusning många bagare ser på denna tisdag. Hur många kan man tänkas sälja i år? Hur mycket grädde ska man ta hem? Hur många bullar går åt? När kommer det vara störst rusning för att få denna omtalade semla? 
Jag är en av dem som ser fram emot morgondagen med 50/50 skräck/förtjusning. Vi fick idag en leverans på grädde, över 500 liter. Det blev dagens styrkepass att bära in den. Som små myror gick vi ut till lastbilen, plockade på oss 2 10-liters kartonger, ilade in i bageriet lastade av på bakbordet, ut igen. När allt var inne skulle det langas vidare och staplas i kylrummet, eftersom våran plan om att ha det stående i vagnar på innergården gick om intet när tempen var för låg... 
Vanligtvis börjar 1:e bagaren 05:30 på Tösse. I natt kommer Linda & Simon gå in 01. Jag själv får 30 min sovmorgon och börjar 06. Men ska istället vara kvar till minst 17-tiden. 
 
Jag måste säga att jag varje år funderar hur det kommer sig att semlan är så populär. En vanlig slät vetebulle, fylld med aldeles för mycket mandelmassa och grädde. Jag har en mental spärr som gör att efter en halv (oavsett storlek) Mår jag illa. Ändå är jag själv lika barnsligt förtjust varje år när jag äter den första semlan, eller de första. 
Sen finns det semlor och semlor. 
 
Än har jag inte provat dem vi gör på jobbet, men de har många gånger utsetts till Stockholms bästa och vi ger dom iaf. massor med kärlek. Det bådar gott. I morgon ska jag prova! Man måste äta minst en semla på fettisdagen. Det är viktigt, det är tradition, det är att värna om ett svenskt arv. SÅ ÄT SEMLOR! Låt oss bagare arbeta järnet och ät så många ni orkar! När ni inte orkar mer? Ät lite till ;)
 
Nu måste jag avrunda min dag om jag ska orka med ett semlemarathon i  morgon. Tössebageriet. Där kan ni köpa semlor jag gjort :D
 
 
 
Bilden är på Semlor från förra året, Valhallabageriet :D 
 
 
Fick ett trevligt telefonsamtal från Skatteverket idag :) Den egna firman är snart verklighet!
 
Loreen – Euphoria - Single Version
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0