Morotskaka

Har haft en mysig långhelg med mor på besök. Jag själv jobbade lör&sön men har nu haft 2 dagar ledighet :) 
Igår skulle vi äta lite eftermiddagsfika medan vi var ute och shoppade, eftersom jag är så kräsen slutade det med att vi åkte hem och gjorde en morotskaka som blev våran kvällsfika istället. Nu ska ni få receptet på den.
 
Morotskaka

3 st ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 ½ tsk kanel
1 tsk kardemumma
½ tsk ingefära
1 nypa salt
150 g smält smör
5 dl rivna morötter
1 ½ dl valnötter
 
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda alla torra ingredienser.
Vänd ner det torra och smöret i äggen. 
avsluta med att vända ner morötter och nötterna.
Häll upp i smord och bröad form.
Baka i 150 grader i 45-50 min. 
(Jag gjorde små portionsstora kakor, de bakades lite kortare tid.)
 
Frosting:
50 g smör (rumstemp)
100g philadelphiaost
4 dl florsocker 
rivet skal av 1 st citron
2 tsk vaniljsocker
 
Vispa alla ingredienser till en flufig frosting. 
Bred på kakan när den kallnat ordntligt.
Dekorera gärna med valnötter.
 
 
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0