Nattuggla.

Nu är jag inne i en nattperiod.. Om man ska tro min käre vän Kim så sover jag bort hela dagarna.. jag kan då kontra med att jag faktiskt tar tillvara kvällar och nätter desto bättre! Det är lyx att få ha ett bageri helt för sig själv i 9 timmar och få träna och göra det man älskar mest av allt. Igår kväll avlöste jag kvällspersonalen vid 19-tiden. Jag bakade 2 sorters matbrödsdegar, vetebröd och wienerbröd. Gjorde en briochdeg åt Stefan och pysslade med lite annat mellan varven. Vid midnatt tog jag en 20 minuters powernap på butikssoffan. Det finns ingenstans på denna jord där man sover skönare! (möjligen på tunnelbanan) När jag vaknat till liv kör jag igång nattens jobb. tyvärr började passet med en mindre trevlig överraskning när alla russinfrallor jäst över och jag fick ställa mig och köra en ny deg. Den extra degen gjorde att jag halkade efter lite och fick jaga i stort sett ända till 4 när Kenneth kom in. Då var jag någorlunda i fas igen :D Från 4 är det fullt ös på ugenen och jag "jonglerar" med alla olika bröd och frallor för att allt ska få bakas i tid och samtidigt packar jag brödet som ska hämtas upp av budet vid 5. Först vid 7 när butiken öppnar släpper trycket och man kan andas igen. Då är man varm, varmare än efter ett marathon, där man stått hela natten framför 10 ugnar på 300grader. Vid 8 kan jag lämna över stafettpinnen och byta om. När jag sen satt mig på t-banan hinner vi knappt börja åka innan jag brukar slockna. Kommer hem och äter nåt litet och sen rakt ner under täcket. Låter nog konstigt för många att man går och lägger sig på morgonen men det är väl allas dröm? Vem kliver upp varje morgon utan att tänka tanken "åå vad skönt om man bara fick gosa ner under täcket och sova". Det är just det jag får göra ;) när jag sedan vaknar är jag oftast rätt pigg och har inga större svårigheter att komma upp. Denna ''dagsrutin" kommer jag nog arbeta in ganska djupt nu under de kommande 8 veckorna.. Har bytt till mig alla nätter fram till EM. När jag lade fram förslaget till mina kollegor var de alla snabba med att säga ja! Jag kan inte riktigt förstå vad de tycker är så tungt med dem? Det är på natten det finns en tydlig rutin, man kör sitt race. Man kan utmana sig till att göra allt lite snabbare och lite bättre varje natt. Idag 12/9 har jag varit på Valhallabageriet i exakt ett år! Även då var det nattskift för min del. Det är Roger jag ska tacka för att jag gillar nätterna så pass bra som jag gör. Han gav mig en bra introduktion och en bra grund att stå på.
Järna kyrka.. fin mot solnedgången. Saknar hemma hemma.
 
 
 


♥ Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Eline snabb

Hej !
Jag satt och sökte lite på ''Järna'' och fick upp din blogg och ser sen att de är du. senast igår hittade jag ett fota på dig mig och din syster när vi sitter i en hamock hemma i vår stuga i dala-järna. Vi bodde i det vita lilla huset drevid din mormor. Jag heter Eline och va några år yngre en er båda två, och tyckte de va lite lustigt att jag hittat ett kortet i förrgår och nu får upp att du har blivit värsta bagaren! Super kul :) Ja hoppas allt är bra eller vad man ska säga ;)
Mvh Eline Snabb

Svar: Hej! Jag minns när det kortet togs :D Kul att du hörde av dig! Hoppas att allt är bra med dig oxå :)
Linn

2012-11-11 @ 15:59:08
URL: http://elinesnabb.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0