Svårt att sova i premiärveckan

Saffranspremiär, pepparkaksdeg, vörtprov, journalister, sömnbesvär och skridskoåkning.
Åter i huvudstaden, åter till verkligheten och nu är det jul igen! En månad kvar till jul och det börjar märkas. 
Nu har vi dragit igång med saffransbullar på jobbet. Började lite smått i tisdags och nu är det full fart. Under veckan gjorde vi dessutom saffransbiscotti, saffranskaka med morot och fikon och pepparkaksdeg... massor med pepparkaksdeg! Lyckan är total när man får nypa den första saffransbullen för året. Så varm att man skållar fingertopparna och bränner tungan men å så gott. Lägg därtill en kall julmust och värmen från stenugnen. Kan du föreställa dig det? Ja då har du Valhallabageriet på tisdagseftermiddagen. 
 
I onsdags var jag inbokad för en intervju för en av lokaltidningarna på Östermalm. De ringde på måndagen och frågade om jag inte ville ställa upp och dela med mig av mina bästa tips på lussekatter och saffransbullar. Kan man säga nej? Nej! Vi stämde träff på onsdag och strax efter halv tre dök de upp med kamera och anteckningar i högsta hugg. Jag försökte komma med mina tips på ett så förståeligt sätt som möjligt och sedan följde lite fotografering. När de var nöjda fick de varsin påse nybakta saffransbullar. Artikeln har jag själv fått korrekturläsa och nu väntar den på att få gå i tryck och delas ut i kommande vecka.. Spännande ;) 
 
Torsdagen bjöd på en fantastiskt trevlig eftermiddag/kväll med fina bagarvänner. När jag slutade hade Kim, Moa och Susanna mött upp i serveringen och vi laddade för skridskoåkning i Kungsträdgården. En stund på isen, mycket skratt och fint prat innan vi drog oss vidare för att äta gott. Vigårda. Ett hamburgerhak i centrala stockholm i anslutning till Mood Gallerian. Gott, mysigt och på alla sätt och vis trevligt. Eftersom man umgås med bagare var alla redo att åka hem och sova efter maten och så gjorde vi oxå.
 
Igår fredag hade vi vörtpremiär på jobbet. Inofficiell sådan eftersom det bara var ett litet provbak. Men ändock spreds en välbekant och underbar doft i hela bageriet. Det luktar jul mest hela tiden. 
Vad är juldoft för dig? Polkagrisar, glögg, pepparkakor, apelsin, saffran, vört? 
 
 
Svårt att somna, vaken i omgångar under natten och mardrömmar har förföljt mig under hela veckan. Det har fått till följd att jag knappt orkat med mig själv och på tisdagen på jobbet trodde jag att jag skulle få lov att avbryta dagen. Händerna skakade och huvudet snurrade. Vänliga ord och bussiga kramar gjorde mig nästan tårögd och om nätterna har jag snurrat värre än en propeller. 
Det är ju tur att det nu är dags för nattjobb igen... I morgon natt och 6 nätter framåt. 
 
 
 
~*~
Man är inte pessimist bara för att 
man konstaterar att det finns mörker
~*~
 
♥Dalkullan
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0