Sommartårta

Sommar. Jo den har anlänt, det är precis så varmt och ostadig som det brukar vara när det är sommar. Är det sol på morgonen är det regn till kvällen eller tvärt om. Här sover vi med balkongdörren på glänt och på jobbet öppnar vi dörrar och fönster och skapar korsdrag somm får mjölet att yra. Inte för att det blir så mycket kallare men det fläktar iaf. 
 
Grabbarna på jobbet är tillbax efter semestern och jag har inte insett förrän nu hur mycket jag faktiskt saknat dem. Med vilka andra ska jag annars stå och diskutera det ena konstiga ämnet efter det andra? Vilka andra varvar musiken i högtalaren på samma sätt? Engmans kapell, Sabaton och Enrique Iglesias har vi hunnit med bara idag.. blandat med många fler.. De spontana små danserna och allt annat som gör en dag på Valhallabageriet ännu roligare. 
Två veckor till får vi jobba tillsammans sen är det min tur att vara ledig och de får hålla ställningarna ensamma en vecka ;)
 
I söndags påbörjade jag ett litet tårtprojekt som jag klurat på en längre tid. Abstinensen slog in och jag gjorde slag i saken och provade min lilla idé. Jag har länge velat prova koka en kolasås på en burk kondenserad mjölk. Moster bakade vid midsommar en tårta med just sådan kolasås och tipsade om hur gott det var.
Jag som är galen i choklad ville prova göra en kladdkaka, täcka den med kolasåsen och grädde. I grädden blandade jag ut daim och hela tårtan toppade jag med fina färska hallon (egenplockade i kyldisken på affär´n).
När jag och min sambo tagit varsin bit till kvällsfika var det så mycket kvar att jag bestämde mig för att ta med resten till jobbet. Så det blev tårtkalas till frukost, en helt vanlig tisdag.
Jag har lovat er receptet och här kommer det :D
 
Sommartårta
3 ägg
3 dl socker
100g smält smör
1 ½ dl mjöl
1 msk vaniljsocker
4-5 msk kakao 
1 nypa salt
 
1 burk sötad kondenserad mjölk
 
3 dl vispgrädde
1 påse daimkulor
 
Färska hallon
florsocker
 

Det som tar tid är kokningen av kolan... Börja med den!
 

Lägg burken med kondenserade mjölken i en stor kastrull och häll på rejält med vatten. 
Burken måste vara täckt under hela koktiden annars finns risk att den sprängs..
Koka burken i 2 ½ timme.
Ställ burken under rinnande vatten tills den svalnar.
 
Blanda alla ingredienser till kladdkakan och häll upp i en smord och mjölad springform. 
Baka i 150grader i 35-40 min.
Låt kakan svalna och ta sedan ur den ur formen. 
 
Öppna burken med mjölken och se hur fantastiskt läcker den blivit!
Bred ut kolan över den svalnade kladdkakan.
Vispa grädden och hacka daimkulorna. Blanda.
Bred grädden över kolasåsen och toppa allt med hallon och sikta lite lätt med florsocker.
 
 
Tips!
För att sikta florsockret använd en torr tekula. nyp upp lite florsocker och sikta det försiktigt över tårtan. 
 
Tips!
Innan du kokar burken... Ta bort papperet som sitter runt så blir det inte så jobbigt i kastrullen.
 
 
 
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0