En morgonjogg

I veckan bestämde jag mig för att passa på att på min "enda" lediga lördag ta mig ut till min Skärgårdsö. Så efter 2 träningsdagarna i Rotebro packade jag snabbt ihop en weekendväska och efter jobbet på fredagen åkte jag ut. 
Först buss från Slussen och sedan Tärnan (direktbåten) från Stavsnäs till paradiset! Mötte Anders på bryggan i Stavsnäs och hjälpte honom med all packning. Väl framme på ön gick jag med Anders och Mårten till bageriet och lämnade alla prylar sen gick jag med kameran i högsta hugg en 1 ½ timmes promenad runt ön. Satte mig en stund på Dansberget, såg på alla båtar, hörde vinden i tallarna, vågorna som slog och måsarna som skrek. Där och då kände jag ett lugn jag inte kännt på länge. Inga måsten inga krav, bara lugn. 
Väl tillbaka på bageriet vägde jag upp lite för morgondagens wienerdegar och satte i frys sen kröp jag ner i sängen med en bok. läste en lång stund och sov sen några timmar. Vid 02;40 ringde mitt första larm. Jag stänger av och börjar vakna till.. Det ösregnar utanför och när jag kollar ut genom det öppna fönstret ser jag hur himlen då och då lyses upp av blixtar. Det kändes mysigt att veta att man skulle få gå en trappa ner och sätta händerna i degen och stå och baka hela morgonen i ett varmt bageri.
Åskan tilltog i styrka och likaså regnet men vad gjorde det?!
När Mårten kom en trappa ner och började vid 6-tiden hade ovädret dragit förbi och utanför sken solen från klarblå himmel... Vi fortsatte baka.
Många välbekanta ansikten kom och gick och vid 12 slutade jag för dagen.
Gick upp till Alice och Nemo och lånade duschen sen gick vi ner till Värdshuset och åt supergod torsk till Lunch.
Jag säger hejdå till Anders och Alice och lilla Nemo och går till bageriet och packar ihop mig.
Tar mig ner i hamnen ett par timmar med kameran och boken. Sätter mig på en brygga och läser. Plöttsligt kommer en kvinna fram och frågar om jag vill ha en glass? Jag blir paff men tackar och får en Magnum. Jag satt strax innan och dagdrömde om en glass men orkade inte släpa mig iväg till kiosken.. Lycka!
16:20 tar jag båten tillbax mot fastlandet. när jag kommer hem hem är jag heltrött och lägger mig på sängen och läser. När boken är slut kryper jag ner under täcket, lyssnar på lite musik och ska "strax" ställa larm till idag. 
Måste varit helt tomt på sömnkontot för innan jag vet ordet av vaknar jag till och klockan är 4. Har fått ett meddelande som ställer in planerna på en söndagstur till Utö. Vänder mig om och slumrar till 7. 
Pigg och rastlös kliver jag upp och klär på mig. Jag bestämmer mig för att det är dags att springa lite intervaller och gör slag i saken innan jag hinner ändra mig. 
När jag sprungit mina intervaller och kört lite styrka häller jag i mig vattnet i min ena flaska i bältet. Den fyller jag sedan med de smultron och blåbär jag sett under träningen. När jag klampar runt i blåbärsriset och blir attackerad av alla myggor snubblar jag plötsligt över kantareller! Jag tar av mig linnet och fyller det med skogens guld. Den som någonsinn varit med mig och plockat bär eller svamp vet hur svårt jag har att gå ifrån. Jag fortsätter plocka nu iförd endast sportbh. myggorna får en rejäl frukost och jag får mina blåbär att äta när jag kommit hem. Jag spanar men ser inga fler kantareller. 
Springer hem och har nu ägnat dagen åt att röja lite. 
 
Jag har oxå bakat lite smått men det ska jag avsluta under morgondagen då min sambo kommer hem och kan hjälpa mig äta ;) När det är gjort ska jag dela med mig av recept och bilder. 
 
 
~*~
Många leenden kan vara riktiga kraftprov
~*~
 
Sonja Aldén – Vila tryggt
 
 
 
 
 ♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0