Vaniljpannacotta med mandarintryffel & hallonsås

Det här med långhelg gör mig en aning förvirrad.. jag gick runt hela dagen igår och tänkte att det var lördag. Fast det var en Fredag som var röd... Idag är för mig söndag. Men i morgon är jag oxå ledig! Knas ;)
Jag har haft ett par fina dagar med Moster och Micke på besök. Vi har hunnit med en hel del dessa dagar. Riktigt mysigt :)
Igår kväll bjöd jag på en pannacotta med mandarintryffel och hallonsås. Riktigt gott blev det så här får ni nu receptet:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vaniljpannacotta med mandarintryffel & hallonsås                                                3 port
2,5 dl grädde
0,5 dl fil
50 g socker
½-1 vaniljstång urskrapad
3 g (2 st) gelatinblad
Lägg gelatinbladen i blöt i rikligt med kallt vatten.
Koka upp övriga ingredienser.
Ta av plattan.
Ta upp gelatinbladen och lägg ner i uppkoket.
Låt allt svalna tills det börjar tjockna.
Rör om ordentligt så vaniljfröna fördelas i hela pannacottan.
Häll upp i fina glas.
Ställ i kyl för att stelna.
2 st mandariner/clementiner (saften)
10 g smör
80 g vit choklad
Koka upp mandarinsaften med smöret.
häll över chokladen.
Rör om ordentligt så all choklad smälter.
Häll på den stelnade pannacottan.
Ställ i kyl och låt stelna.
250 g hallon
45 g rörsocker
Koka upp hallonen med sockret.
Låt svalna.
Passera genom en sil.
Häll överst i glasen.
På mina desserter serverade jag en mördegskaka som är utstucken med en dalahästform.
Det för att bryta av mot den i övrigt liknande konsistensen.
Jag slängde även på några granatäpplefrön på varje dessert.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Pia

Jag gjorde pannacotta med hallon och krossade saltlakritskarameller! Mums ...eller körsbärssylt också gott.

2012-01-08 @ 16:54:58
URL: http://http://lifvets.blogg.se/index.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0