Dalkullans årskrönika 2011

2011- Året då jag på riktigt klev in i vuxenvärlden.

Man säger ofta att tiden bara flyger iväg.. i år har det verkligen varit på det viset.

Året började i Dalarna och avslutades i den kungliga hufvudstaden, Stockholm.

Januari:

Det nya året välkomnades på hemmaplan med mor, far, farmor och bror. Vi åt gott och det hela avslutades med en Tiramisu inspirerad dessert. När klockan slagit tolv och fyrverkerierna som bäst fyrades av begav jag mig ut på promenad. Syrran umgicks med jordnöts ätande ungdommar, inte så hälsosamt för den allergiska Lo. Jag tog hennes allergimedicin och gick upp på byn. Jag blev kvar med henne en stund innan jag traskade vidare i Januarinatten. En fantastiskt skön tur.

När året kommit igång åkte jag ner till Skåne och Kristianstad. Vi började terminen 7 januari med en kurs i Skådebröd. Vi fick lära oss att det bara är fantasin som sätter gränser när man gör skådebröd.

Jag fick beskedet att jag fick delta i SM-Unga bagare 2011.

Utgång på Bånken (Therese 20 år)


Pressbilden till SM Unga bagare :)

Vi hade kurs i Karamell. Under vilken vi fick lära oss massor av roliga sätt att använda socker. Den som inte fick blåsor på händerna drog inte nog med karamell ;)

Jag övningskörde 3 ggr på Trafikskolan. Riskettan genomfördes (boooring)

Den 21 Jan firade vi Thereses 20 års dag och jag var ut på krogen första gången.

Februari:

Årets kortaste månad kom och gick i ett rasande tempo.

7 körlektioner och halkbanan genomfördes.

Min huvudvärk som började någon gång i januari börjar utredas. Prover tas och läkare lägger pannan i djupa veck.

Vi får i skolan prova baka glutenfritt innan vi ger oss ut på våra respektive praktikplatser.

Jag gör min praktik med Therese, på Conditori Duvander. Otroligt trevliga och tillmötesgående handledare. Vi har praktik 5 dagar i veckan och tisdagarna var våra heliga träningsdagar i skolan. Vi var där lagom till att vaktis larmade av vid 7 till larmet åter gick igång 21:00. Många var de gånger vi sprang ut med andan i halsen.

Den 21:a fyllde min älskade farmor 80 år. Jag fick ledigt och åkte hem en långhelg. På vägen hem blir jag fast i väntan på tåg i 3 timmar i Hässleholm på grund av förseningar redan från start. Resan slutar efter många upprörda telefonsamtal med att jag får taxi från Borlänge till Dala-Järna. En taxinota som slutar på 2000kr betalas av Skånetrafiken.

Jag som alltid haft långt hår får något märkligt ryck och snart har jag kapat allt.

Min coola lilla bagarkusin <3


Tårtan jag gjorde till farmors 80 årsdag :)

 

Mars:

Månaden för tävlingen anländer. Men innan dess hinner jag med en hel del.

Jag är som enda Vansbro löpare med i årets första orienteringstävling. Natt OL i Åhus. Roligt, men kallt om fötterna eftersom det fläckvis var snö. Tävingsområdet var ute på Rinkebyfältet och där var många skyttegravar.. jag föll ner i flertalet och fick skrubbsår och blåmärken på benen.

Jag övningskör 5 gånger. Måndag 7:e, nervös och spänd skriver jag teoriprovet och klarar det! Jag lyckades med något som körskolelärarna knappt trodde på. Jag fick 64 rätt av 65 möjliga.

10:e var jag till Kristianstads sjukhus på Magnetröntgen av mitt huvud. Det ger inget svar på varför jag ständigt gick omkring och hade ont, fick dålig aptit och rasade i vikt..

Måndag 14:e Mars... 6:40 träning och packning inför SM. Jag och Therese möts och kör igång. 11:30 släppte jag allt vad jag hade för händer och åkte in till stan för en körlektion. 13:45 satt jag sen en timme tillbaka och väntade på att få köra upp.

Jag klarar uppkörningen och tar mig bubblande glad tillbaka till skolan för att göra klart det sista.

Dagen därpå åkte vi mot Göteborg och SM.

Mingel med pressen, presentationer från scen, middag och information.

16:e tidig uppstigning för att försöka äta en skraltig frukost. 06:00 gick startskottet ute i bageriet.

Jag var och är missnöjd med min insats men Superglad för 2 av mina klasskompisar tar hem 1:a och 2:a platserna :)

Jag och Therese stannar kvar i Göteborg och hejar fram vår gamla skola i Skol-SM.

Huvudvärken hänger kvar men jag får ingen klarhet i varför. Samtidigt började alla byxor åka ner i knävevken om jag inte passade mig.

30:e var vi ett gäng från klassen som 04:30 gav oss iväg upp mot kungliga hufvudstaden. Vi hade alla 4:a sökt arbete på Stockholm Dessert och Choklad och åkte på intervju.

Tidigare i Mars skickade jag en ansökan till Nya Zealand.

En av vårens cykelturer slutade på toppen av balsberget N/O Kristianstad.


Vi invigde sommaren, klädkoen var somrigt, grillen var tänd och vi frös.

April:

Nu kom April och all tid ägnades åt planering, provbakning och träning inför Gesällbrevet.

Vi övade kalligrafi för textning av skyltar och exponering. Vi var i bageriet 7 dagar i veckan och vissa eftermiddagar låg vi på filtar bakom kyrkan och läste teori. Eller ja vi låg där med böckerna utspridda överallt men läste kanske inte så väldigt mycket.. blev gärna en massa annat.

Den 11:e var det dags för teoriprovet. Jag klarade det och kunde därmed ägna mig åt bakningen helhjärtat.

Jag fick besked från Stockholm att jag fick jobbet, Kim lika så. Vi tackade båda ja och började leta bostad.

Veckan därpå fick jag beskedet från NZ, jag fick jobbet... Hade jag valt rätt som tackade ja till Stockholmsjobbet? Ja just då var jag nästan övertygad om det.

19-22 blev vi bjudna på en resa till Schweiz. Det var Delicato som bjöd oss på den resan och vi åkte tillsammans med de som gick samma utbildning fast i Göteborg.

Vi flög från Kastrup till Zürish, buss ut till Luzern. Vi bodde strax utanför på Reichmontskolan där vi hade en tvådagars kurs. Vi var upp på toppen av Mt Rigi, linbana, kuggtåg och promenad. På hemvägen åkte vi kuggtåg och båt.

Vi var in till centrala Luzern och såg oss omkring flera gånger. Minst sagt fina promenader efter strandkanten och galna upptåg.

När vi kom hem var det Långfredag. Påskafton kom och med den Emil. På frågan om vad han ville ha på ett påskbord fick jag svaret ”Det behöver inte vara så mycket, men lite av varje” haha precis som det brukar vara med andra ord ;)

Vi ordnade med ett litet påskbord och vi hade en mysig påsk i Skåne.

På Valborg samlades vi alla vid kyrkan och åt gott innan vi åkte till Tivoliparken och såg på världens minsta brasa. Men trevligt hade vi.

<3


Dalkullor glassar i Luzern


Maj:

2:a maj började vi med Gesällbakningen. Först var det dags för bageridelen. Matbröd, vetebröd, småkakor och kavlade degar. Allas största huvudbry var att få ordning på boucheerna. Fick man till höjden var de allt som oftast krokiga.

Efter 2 veckor dukade vi upp allt vi gjort och fick den delen bedömd av domarna. Sen började vi med konditoridelen med tårtor och bakelser, thebröd och specialarbeten. Vi gjorde om ett klassrum på skolan till chokladrum. Bar dit marmorskivor och en micro och satt där inne när vi byggde skulpturer eller doppade bitar. Det var där inne Pinocchio den andre såg dagens ljus för första gången.

Den 27:e kommer Mamma, pappa, mormor och morfar ner för att se på uppdukningen av den sista delen i gesällbrevet.

Hela klassen klarar gesällen och vi firar med utgång på Bånken.

Sista maj kommer en hel hoper med nervösa människor till skolan för att göra intagningsprov. Vi assisterar genom att göra degar, diska och röja ihop. Vi svarar samtidigt så gott vi kan på allas frågor om utbildningen.

Gesälltårtor


Mitt specialarbete till huvudsak bestående av choklad :)

Juni/Juli:

Kristihimmelfärds helgen hade vi långledigt och jag åkte hem.

Fram till 17:e som var avslutningsdagen för vår utbildning städade vi ur hela bageriet, vi gjorde en rundtur i Skåne. Vi grillade var och varannan kväll. Brännboll och kubb. Hinderbana och limbo.

Avslutningsdagen. Vi gick till Österängskyrkan för en avslutning. Jag och Jennie spelade för de andra. Jennie på piano och jag fiol. Jag ha aldrig spelat så illa som jag gjorde då. Skakade av tårar. Efter avslutningen åkte vi och åt en riktigt god lunch innan vi kramades och skiljdes åt.

Mamma och pappa kom ner på eftermiddagen och vi packade ihop mig och allt mitt pick och pack.

18:e Juni gick flyttlasset till Stockholm. Jag och Kim flyttade in i en stuga i Tyresö med campingtoa.

Dagen efter gav vi oss iväg på cyklarna för att köpa månadskort. Vi fick en ordentlig tur på 5 km enkel resa när vi i spöregnet tog oss till Tyresö Centrum och tillsist hittade en Pressbyrå där de kunde fylla på våra kort. Vi cyklade hem, bytte om och tog oss sedan till bussen för att ta reda på hur vi skulle ta oss till jobbet dagen därpå. Vi tog oss dit, fick våra tider för dagen därpå och åkte hem och Kim som skulle börja 3 däckade direkt. Jag skulle börja först 6 så jag höll mig vaken en stund till.

Sen började en period som innebar jobba och sova. Vi åt knappt. Vi hade ingen aptit, kände ingen hunger alls. Jag jobbade en vecka, fram till midsommar. Midsommar åkte vi till Kolsva och umgicks med kims bröder och träffade några av hans vänner. Sedan var det dags för mig att tillbringa en månad på Sandhamn. Jag gick runt som i en dimma. Allt som snurrade i mitt huvud var hur jag skulle göra med jobbet på SD&C. Hur jag och Kim skulle göra för att inte arbeta ihjäl oss där. Jag fungerade inte som jag skulle och jag fick panik varje kväll när jag inte kunde somna för alla funderingar som snurrade runt runt i skallen.

Anders som är min chef ute på Sandhamn såg hur jag mådde och erbjöd sig att göra precis vad jag ville för att hjälpa mig. Det gjorde han också. Han tipsade mig om att de på Valhallabageriet sökte en bagare och tipsade dem om att jag behövde ett nytt jobb. Jag ringde och fick jobbet. Ringde och sade upp mig på SD&C. 23:e Juli tog jag steget. Rädd som bara den men jag fick lov annars hade jag gått in i väggen. Jag fick lov att arbeta augusti ut men det var jag beredd på. 25:e började min semester. Jag åkte hem hem till Dalarna. Sista Juli var det dags för årets upplaga av Lambôrsängslöp'e.

Det var 7 Juli 05:57 på morgonen som denna blogg startades. Som bagare har jag svårt att sova länge även då jag är ledig och har chansen. Så jag slog på datorn i stället. Gjorde slag i saken. Mamma övertalade mig ;)

Sandhamnsbageriet


Smörbulle :P

Augusti:

Min semester gick på tok för fort och jag var som ett vrak hela tiden. Jag vaknade varje morgon och ville bara sova igen efter frukosten som jag knappt orkade äta upp.

Vad vi än gjorde var mina ögonlock blytunga och jag helt slut. Fram mot sista dagarna började nervositeten komma. Nervositeten över att åter gå till jobbet, jobba 12-13 timar och sedan åka hem och sova för att åter gå upp och åka till jobbet.

Det som fick mig att hålla ut var vetskapen om att det hade ett slut. Jag och Kim hjälptes åt med att försöka få i varandra mat.

19:e fyller jag 19 och fick många trevliga telefonsamtal från vänner och familj.

24:e åkte jag hem i en hyrbil. Fylld med sockerblommor och andra prylar som behövdes för bygget av den bröllopstårta jag skulle göra. Jag var dessutom inbokad på att vara föreläsare och inspiratör på min gamla gymnasieskola. Ett riktigt roligt uppdrag även det.

Det sista på bröllopstårtan byggde jag ihop på en pall bakom bilen utanför bystugan i skamhed.

Sedan hade jag bara 8 dagar kvar på SD&C. Jag fick napp på en ny lägenhet att hyra i 2:a hand.

Bröllopstårta


September:

7 dagar in i september jobbade jag kvar på SD&C. Den 10:e flyttade jag från Tyresö och 12:e började jag arbeta som bagare på Valhallabageriet, 3 veckors nattarbete. Riktigt kul och jag kom snabbt in i rutinerna :)

September innebar inte så mycket mer än jobb. Men sista helgen kom familjen hit och vi tillbringade en stor del av tiden på Lidingö. Syrran och brorsan sprang Lidingöloppet och vi andra hejade på dem.

Jag köpte en ny dator (välbehövligt!)

Oktober:

Årets 10:e månad kom och med den kom ett nytt jobberbjudande. Det var Gunnarsons men jag tackade, efter mycket velande fram och tillbaka, nej.

Det blev dags för årets Chokladfestival och då fick jag besök av min bästa vän Elin och hennes fina mor Märit <3

Jag åkte hem en helg och vi bakade bröd i bakugnen hemma hemma. Vi effektiviserade arbetet och var klara på hälften så lång tid mot vanligen..

På jobbet rullade allt på fint och jag känner hur jag blir en i gänget.

Hann plocka massor med trattisar :)


Chokladfestivalen gav utdelning!

November:

I november blir det i huvudsak jobb. Helgen 18-20:e nov. åker jag för att hälsa på i Lidköping. En mysig helg.

Jag inleder dessutom årets julgodistillverkning. Det märkte ni av på bloggen..

December:

Julmånaden #1 kom så tillslut även detta år. Jag inledde den med att åka till Skåne för utdelningen av Gesällbrevet. En resa som höll på att bli märkbart försenad på grund av en bil med punka. Vi kom iväg och vi kom fram. Bodde en helg på hotell, umgicks med min yh familj. Festade och hade allmänt trevligt.

På jobbet ökade mängden bröd vi tillverkade och sålde. Vi kavlade pepparkakor, bakade vört och saffransbullar.

När jag inte var på jobbet gjorde jag diverse olika sötsaker på egen hand.

De sista dagarna innan Jul var det galet mycket. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. G a l e t!

Julen tillbringades hemma i Dala-Järna med familjen. Mys.

Annandagen åkte jag tillbaka hem till hufvudstaden och dagen därpå var det dags för jobb igen.

Lugnet efter stormen. Den sista veckan 2011 var den lugnaste hittils. Det var inte mycket att göra så jag hann med en hel del städning.

Nyåret firades in med 3 rätters med mor och far. Följt av en promenad från Hornstull till Slussen. Två vilsna raketer var oroväckande nära men på håll ut över vattnet såg vi många fler som var grymt häftiga.

 

 

Nu är det dags för ett nytt år. Nya möjligheter.

Året är 2012. Enligt Mayakalendern det sista. I mitt liv det 20:e.

På jobbet har vi så smått börjat med en helrenovering som kommer innebära kaotiska kommande månader men i slutändan kommer det bli riktigt fint.

Jag har vissa planer för bloggen och hoppas det kommer bli uppskattat. Men det tar vi allt eftersom.

Gott Nytt År!

"Don't let your past stop you from living your future"

♥Dalkullan

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0