Att bara vara..

Ibland behöver man verkligen några dagar som man tar som de kommer.. De senaste har varit sådana.
Jag har bara varit. Fredagen tillbringade jag på min gamla låg och mellanstadieskola med mamma. Vi bakade med en mattegrupp och så fick jag äta kanongod skolmat! Avslutade dagen med en mattelektion.. Bråkräkning... jag tror jag hjälpte mer än jag stjälpte ;)
Sen lurade jag med mig mamma till Vansbro och Kollektion. Jag hittade ett par grymt snygga byxor och två tröjor. Mamma köpte en fin tröja till pappa som var på Rean.
Eftermiddagen fortsatte med en tur in till mormor & morfar av vilka jag fick en present som kommer dyka upp i några recept längre fram :P
När hela familjen var hemma igen fikade vi gott och sen stack jag och pappa iväg och åkte skidor i Snöån. Milbanan i månskenet ♥ Det är helt underbart! Gnistrande vit snö, knäpptyst skog och -23 grader. Frös om näsan en stund innan jag fick upp värmen ordentligt.
När vi kom hem och duschat åt vi en läcker middag med potatisgratäng med trattisar, stek och géle.
Lördag.. burrrr. Lillebror skulle till Borlänge på skidtävling men den blev inställd på grund av att det var för kallt.
När jag gick upp hade vi -30. Då drog jag igång dagens avkoppling.. Jag började med en tårtbotten medan de andra låg under täckena och mös. En kopp Varm choklad och en skiva rostad levain blev min frukost.
När jag satt och häckade på mitt rum började pappa snacka om hur fint det skulle vara att åka skidor på fredagsmyren nu.. Jag nappade genast på idén och lika så gjorde Emil. Vi blev inte avskräckta av varesig kylan eller det faktum att transportsträckan bara till myren trode vara ca 7km från bilen.. Vi bytte om och stack iväg.
Det blev en fantastisk tur. Strålande sol, klarblå himmel, gnistrande snö precis överallt och fin utsikt. Det blev en lång tur på skoterspår. Det blev en 16 km lång tur. Det var -22 grader och vi var ute i 2:14.
Jag som åkt bara 2 mil tidigare i vinter och är totat otränad hade vissa svårigheter att hålla ihop armar och ben i backarna ner. Men vi kom ner och vi kom hem.
Efter en sen lunch färdigställde jag tårtprojektet och vi bjöd in oss själva till Gruvan. Jag och lillprins Anders satt på soffan och diskuterade Star Wars. Emil och Oskar spelade hockeyspel i källaren och Erik var med överallt och busade.
Igår söndag hände inte mycket.. Jag tog återigen en lugn morgon och sedan snodde jag bilen och drog till Snöån för ett varv runt milbanan. I dagsljus denna gång. Det hade kommit nysnö i spåret så jag fick köra upp det men det gick det oxå. När jag kom hem åt vi lyxig lunch. Rådjurssadel och potatisgratäng! Hade vi varit i Stockholm på restaurang hade det kostat skjortan.. nu var det budgetmat ;) Tur att man inte är hemma för ofta så man blir bortskämd.
I brist på annat att göra drog jag igång wii-spelet och plöttsligt hade jag tränat 1,5 timme till.
Vi avslutade kvällen med pizza och Så Ska Det Låta.
Idag är det åter måndag och familjen är på respektive skola/jobb. Jag som är ledig agerar curling syster/dotter/sondotter. Skjutsade först iväg Lovisa till bussen, droppade mamma och Emil vid Myrbacka innan jag åkte hem och hämtade farmors bil och körde den till Verkstan. Sen blev det en promenad hem i snöstormen :) När jag kom in på gården hemma skulle jag plocka upp snökaran som blåst omkull och av bara farten gjorde jag något jag saknar när jag bor i Stockholm... Jag skottade av hela gården. Något som inte syns längre eftersom det snöar igen.. När jag ändå var klädd och ute bar jag in en omgång ved. Nu har jag precis ätit frukost och eldar för fullt :)
Funderar om jag ska åka till snöån och åka ett varv igen trots blåst och snö eller om jag kanske ska baka nåt gott medan jag är ensam och kan ockupera köket så mycket jag vill.. Det blir nog det sistnämda och en skidtur senare.
Här bakas det för fullt på mattelektionen :)

Här gör de kanelkaka :P

Å här blev det en smaskig lingonkaka!

Bakar man så diskar man..

Bäst av allt är ändå provsmakningen!
Efter en mils skidåkning i mörkret är blixten ganska jobbig...

Snövitt landskap med smörhatten i bakgrunden :)

Pappa njuuuter av fredagsmyren!

Min tappre lillebror som har djupfrysta tår..

Denna syn.. plötsligt var det inte så jobbigt längre!

<3 lillebror & jag

... pappa ville att vi skulle ramla så han kunde få en "rolig" bild.. jag knuffar brorsan..

..och följde efter själv..
Tårtan jag gjorde till farbror Sven-Erik som fyllde år :)
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0