Kanel- & vaniljtryffel

Inte ens 2 veckor kvar till jul. Hej vad fort det går! 
För mig innebär det att godisverkstaden är i full gång. Gamla favoriter och nya experiment blandas ihop i mitt lilla kök. I burkar, askar och på små fat ligger godsaker och väntar på att fotograferas och utvärderas. Smakas en 3:e/4:e gång och kanske bli en liten trevlig present till någon som varit snäll. 
 
En av de godsaker jag gjort är en mörk kanel- och vaniljtryffel som min fina syster fastnade för för nåt år sedan när jag gjorde den. nu ska ni få ta del av receptet.
 
Kanel- och vaniljtryffel
 
250 g mörk choklad
15 g glukoks
100g grädde
1 vaniljstång
1 kanelstång
10g smör
 
Hacka chokladen fint.
Koka upp grädde, glukos, urskrapad vaniljstång och krossad kanelstång.
Låt gräddkoket stå och dra 30 min.
Koka upp igen och slå genom sil över chokladen.
Mixa slätt med stavmixer och mixa sist ner smöret.
Spritsa upp tryffeln i små toppar på bakplåtspapper.
Garnera gärna med lite strössel.
Förvaras svalt (om de finns kvar länge nog) 
 
 
Idag är jag hemma från jobbet med en förkylning som måste jagas ur kroppen så jag är pigg och kry i morgon. Då är det dagen före lucia vilket betyder att vi ska förbereda några tusen lussekissar. 
 
Idag passar jag på att fatta viktiga beslut inför kommande år 2013. Vissa lättare än andra. 
 
 
 
 
 
~*~
The 3 C's of life:
CHOICES,
CHANCES and 
CHANGES
You must make a Choice to
take a Chance or your life
will never Change
~*~
 
 
 
 
♥Dalkullan
 
Trackback
RSS 2.0