2012-12-12 12:12

Knäck det kan vara en av de bästa saker jag vet med julen. Så fantastiskt gott! En utmaning varje år att lyckas få till precis rätt konsistens. Har kokat 3 omgångar än i år. den första smaksatt med kanel, den andra smaksatt med vanilj och den 3:e helt neutral. Kanelknäcken kokade jag lite för länge den blev för hård sådär så man blir rädd att man ska råka bita sönder en stackars tand.
Den andra omgången glömde jag bort på spisen och när jag kom utspringande i köket var den precis lagom kokt. Den bästa knäcken jag någonsin gjort! Lagom hård för att hålla formen och för att papperet ska lossna. Men ändå mjuk nog att bita i. 
Sista omgången var jag rädd att glömma bort så den övervakade jag som en hök! Den blev en aning lös. Tålamodet tröt och jag var rädd att den skulle bli för hård.
 
Knäck
 
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl grädde
 
Koka allt till kolakonsistens. (ungefär 125 grader)
Gör kulprov för att se att du prickat rätt :D
 
Smaksättning... 
Vill du kan du med fördel smaksätta. 
-släng i en urskrapad vaniljstång.
-en kanelstång som får koka med eller ½-1 tsk malen kanel ger fantastisk smak
-strö mandelspån på knäcken när du häller den i form
-annan hackad nöt/mandel
-Hackad polkagris
Använd fantasin! Go Crazy! 
 
Ett annat tips är Åhlens knäckformar! Supersöta, röda, rosa och lila pyttesmå! Ska nog bunkra med sånna inför kommande vintrar ;) 
Så en varning! Köpte IKEAs förra vintern och de reagerade jättekonstigt när jag hällde i knäcken.. de började bubbla och fräsa som om de skulle vara behndlade med något konstigt... Vågar inte använda dom till nåt nån ska stoppa i sig. Just saying!
 
 
 
 
Snart kommer jag avslöja lite framtidsplaner ;) inte än.. men snart!
 
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0