Vaniljpannacotta med rårörda hallon.

Back in town! 
Nu har jag slut på semester för denna gång. Har dock hunnit med en hel del. först några lugna dagar på hemmaplan. Lite hobbybakning och besök av goda vänner. Sen bar det iväg igen.. tidigt onsdag morgon åkte jag och lillasyster mot Göteborg. Bilen var fullpackad med väskor och lådor. Vi kollat upp kartan och stack iväg.
En härlig road trip med bästa syrran. Vi hade vissa svårigheter att hitta i Karlstad där vi missade en avfart och fick hitta på en ny rutt. Men vi tog oss hela vägen utan större bekymmer. Vi hittade hennes nya lägenhet utan problem och släpade in alla grejor. Jag tror min syster kommer bli en fantastisk tandläkare! Jag lämnade henne utanför Odontologen på tordagsmorgonen. Sen tog jag mig in till stan. Strosade en stund och spanade in lite olika bagerier och konditorier. När parkeringstiden led mot sitt slut hade jag en stunds telefonkonferens med pappa om vilken väg jag skulle ta. Jag bestämde mig för att försöka köra genom stan ut på E20 mot Stockholm. 
När det väl var bestämt var jag fast besluten att klara det utan bekymmer. Lite lätt nervös och med tungan rätt i mun rullade jag iväg. Eftersom jag under flertalet år varit läskunnig gick det strålande och snart fick jag upp farten på E20 Norrgående. 
 
Mitt nästa stopp var Lidköping. Jag åkte dit för att få hälsapå min efterlängtade vän Elin. Vi har inte setts sen december i fjol. Efter några små felkörningar påväg in i Lidköping var jag tillslut framme och möttes i dörren av Elin. Som hade famnen full med hund. 10 veckor gamla Alfons. Kärlek vid första ögonkastet! Ett litet energiknippe. 
Vi satte oss ute på gräsmattan och pratade ikapp och lekte med vovven. Sen åkte vi in till stan och uträttade lite ärenden innan vi åkte ut till Grästorp. På gården hos Elins föräldrar åt vi supergod glass och hade en supertrevlig eftermiddag. Har du vägarna förbi Grästorps trakten rekommenderar jag ett besök i Kaffestugan. Glass, maränger, kakor, ägg och massa andra godsaker. Följ denna länk till deras facebooksida
När kvällen kommit satte jag mig i bilen och fortsatte norrut. Jag har åkt på en förkylning och kände att jag inte skulle orkat åka hela vägen hem i ett svep om jag sov kvar i Lidköping.. Därför åkte jag till andra sidan Vänern. Upp till Karlstad där mamma var för att starta en kurs i Engelska. Efter att ha tagit mig igenom världens oväder kom jag fram till mamma. Somnade gott och vaknade tidigt. Åkte med mamma till Universitetet för en frukost innan mamma skulle plugga och jag åkte hem. 
 
Utanför Lesjöfors stannade jag och plockade kantareller i övrigt sträckkörde jag till Vansbro. Tvättade bilen, åt pizza på Selins och kollade på kläder på kollektion. Åkte hem till Järna och stannade till vid Hjärtatsrum. Jag slog äntligen till på en Pippitröja efter att ha spanat på dom i 2 års tid. 
När jag kom hem städade jag bilen och sen var jag totalt slut och däckade på sängen med världens huvudvärk. En stund senare kom pappa hem från jobbet och när Emil kom från skolan fikade vi alla tre. Jag lurade med lillebror upp på byn för att hjälpa mig handla. När jag hämtat mamma i Vansbro lagade jag tacos och vi hade en trevlig kväll.
 
Igår gjorde jag och mamma smörgåstårta. En tvåvåninggs smörgåstårta med extra allt ;) Till efterrätt gjorde jag en vaniljpannacotta med rårörda skogshallon och hackade pistagenötter.
För att hjälpa oss äta upp allt kom moster och Micke, mormor & morfar, morbror & Sylvi och kusin Jesper. 
En trevlig kväll som avslutning på en trevlig semester.
 
Här ska ni få receptet på pannacottan! Jag gjorde allt lite på en höft men ungefär såhär..
 
Vaniljpannacotta med rårörda hallon.  (Blir ungefär 12 martiniglas)
 
9 dl grädde
3 dl mjölk
2 vaniljstänger urskrapade (koka med frön och stänger..)
2 ½ dl strösoker
5 blötlagda gelatinblad
 
färska eller tinade frysta hallon
florsocker (efter behag)
 
hackade pistagenötter (gärna rostade saltade)
 
 
Koka upp alla ingredienser utom gelatinet.
Ta av plattan och rör ner gelatin.
Låt svalna och häll upp i fina glas.
Ställ i frys till de stelnat. 
Ta fram en stund innan servering och låt tina.
 
Servera med hallonen som du rört med florsocker.
Dekorera med hackade pistagenötter.
 
Tips!! 
Jag dekorerade mina glas på insidan med smält choklad som jag med en liten pensel gjorde små mönster. Låt chokladen stelna. Se dock till att pannacottasmeten svalnat till kylskåpstemp innan du häller upp. 
 
Kring glasen lindade jag små rankor av linnéa. Dessa kan du byta mot vackra band eller kanske annan slingerväxt.
Kan tänka mig att det är fint att binda fast en liten blomma vid glaset.
 
 
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0