Impulstårta-Månadens sötsak

Ibland saknar jag verkligen att få vara konditor! Ibland vill jag bara kladda med grädde, mousser, krämer, anslag och choklad. Att få vara kreativ och bara experimentera med smaker, konsistenser och färger.
Det är absolut inget fel på bagarsidan, faktum är att jag älskar mitt jobb som surdegsbagare och bullsnurrare på Valhallabageriet. Men jag behöver ibland släppa fram konditorn.
I och med SM fick konditorn kliva tillbaka helt under månader av träning. Nu var behovet akut. Allt jag såg i affären idag blev i mitt huvud något sött, fluffigt, chokladigt & gott. Innan jag visste ordet av hade jag plockat på mig grädde och jordgubbar, betalat och åkt hem. Konstigt det där ;)
Vid ett liknande ryck i förra veckan åkte det med färska hallon.
Väl hemma satte jag planen i verket och svängde raskt ihop en tårtbotten. Med min mintgröna pärla till hjälp gick det i ett nafs att vispa ihop en fluffig äggsmet. Ett tu tre hade jag slängt ihop en hel tårta!
Här får ni beskrivning på hur ni gör om ni liksom jag inte riktigt kan hålla fingrarna i styr.
Tårtbotten:
4 st ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker vitt.
Sikta ner övriga ingredienser och rör till en slät smet.
Häll i en smord och bröad springform och baka direkt i 175 grader i 35-40 min.
Låt botten svalna.
Hallon och limeyoghurt:
120g hallon
1 tsk honung
½ msk limejuice
1 ½ dl matyoghurt
Blanda alla ingredienser och låt stå.
Chokladgrädde:
100 g mjölkchoklad
2 dl vispad grädde.
Smält chokladen ordentligt.
Rör snabbt ner den vispade grädden.
8 dl grädde
½ L färska jordgubbar
Citronmeliss
maränger (gärna choklad)
Vispa grädden.
Dela tårtbotten i 3 delar.
Lägg den första på ett fat.
Bred på chokladgrädden.
Strö över krossade marränger.
Bred på lite vispad grädde.
Lägg på nästa botten.
Bred på hallonyoghurten.
Bred på ett lager grädde.
Lägg på sista botten.
Stryk med grädde runt kanten och på toppen så inget syns igenom.
Spritsa på toppen och dekorera som du känner för med jordgubbar och citronmeliss.
Eftersom jag bor ensam har jag ingen som äter upp denna skapelse... jag tar därför med den till mina kära kollegor på jobbet. Lite omväxling kan väl inte vara fel ;)
Denna tårtan får samtidigt bli mitt bidrag i månadens sötsak där temat denna månad är SAGOLIKT. Är inte denna tårta sagolik så vet inte jag. Hallon och choklad. Jordgubbar och grädde. Allt i ett!
Nu var de visserligen spanska men fantastiskt fina!




Nu är min abstinens stillad, för en stund...
Dags att krypa ner i sängen och ladda för en dags bakning i morgon :)
Melissa Horn – Falla fritt
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Jennie

Åh, så fin den är! Och så fantastiskt gott det låter med både choklad, maränger och jordgubbar. Kan nog komma att försöka mig på en variant... :)

2012-05-02 @ 23:49:30
URL: http://borninagrasscottage.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0