Äppelpaj med nougat

Förra helgen blev det en spontan tripp hem till Mor och Far. Det blev en kort men mysig helg med bland annat en förmiddag på byn med mamma, en tur till skogen för svampplockning och nybakade scones i mammas och pappas säng. Dessutom tog jag på mig uppdraget att tömma äppelträden på frukt och omvandla dessa till nån sorts paj. Grävde runt i skåpen och hittade en form vi aldrig använt. Mamma fick nån galen idé om att nougat kanske vore gott i och nyfiken som jag är så grävde jag fram nougat från mina förråd och freestylade ihop en paj/kaka.
Gjorde en liten variant utan nougat till Syrran som inte tål nötter.
Här kommer receptet på pajen som blev fika när vi bjöd hem mormor och morfar och farmor på kvällsfika <3
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Äppelpaj med nougat


150 g smör
1 ½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 tsk kanel
½ tsk ingefära
½ tsk kardemumma
2½ dl vetemjöl
3/4 dl mjölk
Rör smör, socker och vaniljsocker poröst.
Tilsätt äggen ett och ett.
Vänd ner de torra ingredienserna och tillsätt sist mjölken.
Häll upp i smord och bröad pajform.
Baka i 175 grader i 20 min (kolla med provsticka)
Låt svalna något och stjälp sedan upp på ett fat.
Undertiden förbereder du följande:
1 dl socker
½ dl vatten
1 tsk citron
1 krm kanel
1 tsk vaniljsocker (kan ev bytas mot ½ vaniljstång)
Blanda allt i en kastrull och koka upp.
Häll sockerlagen över 3 äpplen som är skivade i tunna skivor.
Låt dra en stund.
100g  nougat
Smält och bred ut nougaten på den avsvalnade pajen.
Fördela äppelskivorna ovanpå i ett fint mönster.
Häll på hälften av sockerlagen.
Servera gärna med vispad grädde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0