Äppelkompott med päron & nyopn

Nu ska jag dela med mig av ett recept jag fifflade ihop i helgen.
Jag tog en långpromenad i Torsdags, i parken vid Tyresö slott plockade jag då lite fallfrukt. Äpplen och päron. I skogen plockade jag lite nypon.
Av detta ville jag göra något smaskigt och kom då att tänka på äppelkompott, det borde ju gå att göra med lite päron oxå.. och varför inte ge den lite extra färg med nypon?!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Äppelkompott med päron & nypon

5 st äpplen (sköljda & skalade)
2 st päron (sköljda & skalade)
10 st nypon
2½-3 dl vatten
½ tsk citronpress

Kärna ur äpplen och päron och dela i tärningar.
Halvera och kärna ur nyponen.
Koka upp alltsammans.

Tilsätt:
4 dl socker
2 tsk ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

Koka 15-25 min.


Lycka till!

//Dalkullan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0