"Jag är bagare på Valhallabageriet"

Jag kan enbart beklaga bristen på recept på sistone.. inlägg överhuvudtaget.. Jag har dock inte riktigt haft tid till det.. eller kanske egentligen men höstmörkret har på nåt vis tagit ut sin rätt att sänka folk i nån sorts halvfart. Jag kommer bättra mig! Lovar! Fr.om Tisdag går jag på nytt skift 7-15, det kommer innebära mer dagsljus innebär mer energi!
Det är nu 3 arbetsdagar kvar sen får jag helg!! Denna helg kommer nog spenderas i Hufvudstaden (om jag inte är impulsiv och åker nån stans.. vem vet?) Jag har några saker jag vill prova i köket och som jag sedan kommer dela med mig av :)
I och med pepparkaksdegen igår började min hjärna arbeta på högvarv.. Julgodis och annat bara trillar in i tanken non stop! Måste börja med en lista så jag bara kan pricka av alla experiment efter hand sen i Julruschen. Vill inte avslöja mina idéer nu för då förstörs hela grejen.. men håll koll så dyker det upp!
Jag kommer dock INTE börja julbaka här hemma förräns tidigast veckan innan första advent. Det skulle vara emot alla mina principer ;) Men tänk er bara doften av saffran, nejlikor, knäck, choklad och pepparkakor! (Fyy Linn! inte ÄN..)
Ni vet kanske hur det är att vara ny på jobbet? Man hittar inte allt.. man har inte alla rutiner och man har lite svårt att ta initiativ efter eget huvud. Idag var första dagen jag kunde känna att jag hade lite mycket koll och kunde ta egna initiativ :D Superglad kunde jag bara säga "Det har jag redan gjort" flera gånger! Jag har flera recept i huvudet och ugnstiderna till de flesta bröd sitter oxå inpräntade i ryggmärgen.
En annan sak som jag som bagare är glad att jag lärt in är hur alla degar ska kännas när man ska ta hand om dom. Det är känslan som gör det!
Det som är svårast och som gör mig lite nervös inför lördagsmorgonen då jag ska jobba själv är, hur lång tid tar det att få fram det ena eller det andra?
Det kommer butikspersonalen in och frågar titt som tätt och då känner man sig ganska otillräcklig om man inte kan svara på stående fot..
Men trots det kan jag nu med stolthet säga! "Jag är bagare på Valhallabageriet!" Det är inte en praktikplats där jag bara kommer vara några ynka veckor, det är ett heltidsarbete och jag har det så länge jag känner att jag vill och så länge de tycker jag tillför något :D
Jag arbetar med det jag alltid drömde om, jag tjänar pengar på det och jag har det som en hobby. Men bäst av allt! Jag får dela med mig av min kärlek till bakning, via bloggen till er, ni alla som faktiskt läser detta trots den senaste tidens lite halvtaskiga uppdatering.
Jag förundras samtidigt över, hur hamnade jag här på ett av Stockholms finaste surdegsbagerier? En liten tjej som stod och bakade sockerkakor efter skolan i lilla Dala-Järna? Vägen hit var aldrig spikrak. Det var inte alltid lätt och inte raka vägen på en räkmacka. Men jag hade ett tydligt mål och något annat har inte funnits på kartan, ja efter det att mina drömmar om hundskötare och konstnär slopades, haha! I och för sig kan man kanske kalla det konst, man kan skapa oerhört vackra saker både med bröd och tårtor/bakelser, så ja kanske lite konstnär ;)
Nu ska jag ut i köket och pyssla.. marmelad eller en mjuk kaka? eller möjligen båda? hmmm kanske småkakor? Visar sig vad som händer :P
Saknar dessa två typer <3

Och dehär med <3 favorit i repris i vinter?
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0