Värdinnans ABC

Att se en film i Tv4 känns för det mesta tungsamt och halvjobbigt.. men det kan vara ganska bra att man i pausen kan uträtta vissa saker, värma vetekudden, gå på toa, uppdatera blogg och läsa lite..
Sitter nu med datorn i knäet och en bok i handen... boken är "Husmoderns presentbok, Värdinnans ABC" Hittade den tidigare idag och kom på mig själv med att fnissande öppna den och tänka tillbaka på den dag då jag och syrran satt i min säng och med tillgjord röst läste högt ur den xD
Boken, tryckt i Stockholm på Åhlén & Åkerlunds Tryckeri 1930, en praktisk handbok av Mary T. Nathorst.
Den har kapitel som behandlar exempelvis: Visiter, Vad skola vi ha för mat?, När man bjuder sitt damumgänge på lunch, Preludier till bröllop och hur man skall ordna ett kafferep.
När Lovisa och jag den där dagen läste i boken läste vi första kapitlet: "Vi och vårt umgänge". De första 5 sidorna handlar om hur man Skaffar sig umgänge!?! Haha
Nu hamnade jag på kapitlet "Damernas klädsel" här är ett urdrag: "hur skola vi nu på bästa sätt vara klädda när vi träffas umgängesvis. Enligt gammal god sed skulle värdinnan alltid vara enklast klädd på sin egen bjudning. Det går inte alltid av den orsaken bl.a. att värdinnan inte har mer än en fin klänning"
En bok med gulnade blad, den ska jag läsa pärm till pärm vid tillfälle :P Lite Old School Vett och etikett, varför inte?!
I morgon börjar en ny arbetsvecka, den sista med efteriddagsskiftet på ett tag :) Hur många bullar kommer snurras denna vecka tro?
Nu ska jag fokusrea på filmen som snart är slut..
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0