Tågtankar och ett kryptiskt recept..

Nu sitter Dalkullan på ett tåg som rullar norrut!
Jag velade fram och tillbaka i 3 dagar innan jag bestämde mig för att åka hem. Packade för säkerhetsskull ryggsäcken i morse innan jag åkte till jobbet ;)
Slutade 18:00 och sprang ner i källaren för att snabbt byta om och slänga mig på luren till Mamma.. (Har man tur kan hon ta de svåra besluten :P ) Stod och diskuterade mina möjligheter utanför spärrarna vid Karlaplan:
+ Väskan var ju faktiskt packad... Bra!
- Tåget går inte förräns 19:45 vilket betyder att jag inte är i borlänge förräns vid 22:06.. Ajdå!
+ Men jag hinner få i mig något att äta.. Kan ju vara bra att äta idag oxå, mjo
- Men då måste nån hämta mig i Borlänge... + Det har de lovat att göra om jag kommer... ååå alla dessa beslut..
+ Jag har två stora surdegsbröd i näven.. kan de funka som en muta om ni hämtar moi? Givetvis!
Allt som allt.. Eftersom jag hade ryggsäcken packad och på ryggen, en kasse full med ljumma surdegsbröd i ena handen och jag oerhört gärna vill till fina Dalarna över helgen blev det bestämt att jag skulle boka en sista minutenbiljett! Sagt och gjort, här sitter jag nu och har passerat Uppsala redan :)
Medan jag ändå bara sitter här surfar jag runt lite på nätet och hittar då en blogg jag besökt som hastigast en gång tidigare, Kaffekokarkokboken, en heltokig blogg om matlagning.. Spana gärna in den!
Min favorit var inlägget om kanelsnäckor.. Humor på hög nivå!
Jag vet inte om det är fler än jag som ibland hittar kryptiska lappar som kan översättas till recept (Mer eller mindre fullständiga, oftast utan namn) Hittade en i morse på kylskåpet...
Efter en stunds klurande kommer jag fram till att det måste vara receptet på de banan och choklad muffins jag experimenterade fram i fredags... Jag petade ju faktiskt ner några kråkor för allt jag tillsatte i smeten, just för att jag skulle dela med mig till er här på bloggen!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Banan och chokladmuffins

75 g smör
½ dl farinsocker
1 dl socker
1 st ägg
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk kakao (tog nog mer i efterhand...)
50 g mörk choklad, smält
½ banan, mosad
1 ½ dl mjölk
Rör smör, farinsocker och socker smidigt.
Rör ner ägget.
Tillsätt de torra ingredienserna.
Rör ner bananen och chokladen.
Tillsätt sist mjölken.
Klicka upp i muffinsformar (Gärna i muffinsplåt)
Grädda i 175 grader ca 15-20 min.
Till topping blandade jag philadelphia, smör, florsocker och citron (mängd?! Jag höftade.. återkommer om jag gör om samma och kommer ihåg att skriva en kryptisk lapp)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
åååhååå det sitter en man snett framför mig på tåget.. han äter jordgubbar! Jag blir lite smått avis, tills jag känner eksemen i hårbotten och inser att även en yttepytteliten jordgubbe skulle göra min hud tokig!! Så jag får hålla till godo med mitt resgodis, mesatdels choklad!!
Nu ska jag fortätta mitt planlösa surfande en knapp halvtimme till så är jag framme i Borlänge sen.. Där tror jag att jag utan särskilt mycket besvär ska kunna övertala pappa att jag får köra bilen och han sova ;)
Tjingeling alla glada! Nu är Dalkullan snart hemma :D
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Evelina

Haha åh! Jag rensade vår receptlåda igår och hittade MASSOR av handskrivna recept utan namn.. På vissa fanns det heller ingen beskrivning på vad man skulle göra med ingredienserna, och då blev det ännu svårare! Men jag antar att jag gjort något gott av det en gång i tiden. Haha :)

2011-10-13 @ 01:06:28
URL: http://evelinamarina.blogspot.com
Postat av: Emma - Husmor Emma

Jag lyckas också alltid hitta lappar instuckna i kokböcker med ett halvt oläsligt recept utan rubrik. Det är bara att gissa vad det kan bli :) Hoppas resan gick bra!

2011-10-14 @ 10:09:33
URL: http://husmoremma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0