Surdeg: del 5

Nu är det så dags att baka på vår surdeg! Hoppas alla har småputtrande sura bäbisar som är redo att växa upp och bli till stora väldoftande bröd :D
Klockan är i skrivande stund 07:40 och jag har varit uppe sen 06:20, för att baka surdegsbröd :D
Jag börjar 10:00 idag så det är perfekt att kunna gå upp och sätta en deg som får vila i kylen medan jag är på jobbet och bakar. I kväll när jag kommer hem ska degen bara delas till två limpor och skickas in i ugnen!
Jag föreslår att ni sätter degen i kväll och bakar av den i morgon bitti.. Om ni känner att ni inte har möjlighet att gå upp lite extra tidigt kan ni bara vänta till den dag ni känner att ni hinner :)
I mitt bröd valde jag att tillsätta: Torkade aprikoser, torkade tranbär, linfrön, pumpafrön, hasselnötter och valnötter.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Grunddeg till ljust surdegsbröd

525 g Vatten
150 g Vetesurdeg
60 g Fint rågmjöl
5 g Jäst
800 g Vetemjöl
20 g Honung
30 g Havssalt
(250 g Valfria nötter, frön, frukter & bär)
Blanda alla ingredienser utom salt och ev. nötter etc.
Arbeta (gärna i maskin) till en smidig deg. (Blanda läääänge den är kladdig i början, och även i slutet..)
Tillsätt saltet och arbeta in det.
Tillsätt de nötter och andra smaksättningar du vill ha.
Blanda bara precis in dem.
Häll upp degen i en oljad plastlåda med lock (gärna rektangulär, jag hade ingen och tod då en rund..)
Vik degen från kanterna mot mitten och vänd sedan upp och ner på den.
Låt degen stå i rumstemp i 30 min.
Vik igen från kanterna och vänd.
Ställ i kylen för att jäsa över natten(eller dagen)
(Efter jäsningen)
Sätt ugnen på 260 grader.
Vänd upp degen på mjölat bord och dela rakt över i två delar.
Lägg upp på plåt med papper, sida vid sida.
Sätt in plåten i ugnen, släng in en dl vatten i botten och stäng luckan.
Sänk temperaturen till 200 grader.
Grädda i ungefär 30-35 min
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Min vapendragare i vått och torrt. Min turkosa Kitchen Aid :) Vi firade nyss ett år tillsammans!
Den färdigblandade degen redo att hällas över i oljad låda.

Här ger jag nu några förslag på smaksättning i brödet:
Fetaost, oliver, timjan och soltorkade tomater
Getost, rosmarin och pinjenötter
Experimentera gärna själv och dela med dig av dina favoriter! Det är bara fantasin som sätter gränser :D
Nu ska jag se om jag kan peta i mig lite frukost så jag klarar en hel dag på jobbet! Idag ska jag göra Croissanger, bullar, baguetter, petit pain mm..
Att baka.. ÄR det bästa som finns!
♥ Dalkullan
PS: Måste fråga! Är det någon som vet någon som ska åka från Stockholm till Dalarna på Fredag kväll och har plats över? Jag funderar på att åka hem..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0