Surdeg: del 1

För något år sedan fick jag en skvätt surdeg från Gunnarsons specialkonditori där jag då gjort 6 veckors praktik. Förövrigt den överlägset bästa praktikplatsen jag haft! För att frakta med mig den från Stockholm, på tåg upp till Dalarna frös jag in den stoppade den i en påse i väskan (påsen var utifall att den skulle bubbla igång såpass att locket skulle hoppa av..). Fick i efterhand höra skämt från pappa i stil med "Har du sprängdeg i väskan?!".
Tågresan gick vägen och väl hemma i Dalarna fick den bosätta sig med mig i Borlänge i min lägenhet.
När det var dags för min nästa praktikperiod skulle jag vara i Sigtuna, Surdegen som fått namnet "lillevään" flyttade nu hem till mamma och pappa som med skräckblandad förtjusning skulle hålla den vid liv åt mig..
De lyckas med den uppgiften, även om den ibland blev tämligen bortglömd lyckas den återhämta sig, gång på gång.
Min hyresvärdinna och käre vän i Sigtuna blev förtjust i surdegsbröd och jag visade hur hon skulle göra. Med andra ord.. återigen skulle jag ta en surdeg med mig i väskan och sätta mig på tåget, nu mot Stockholm igen..
Hon fick en skvätt och har sedan dess bakat på den lite nu och då.
Väl färdig i Sigtuna var det åter till borlänge en vecka, Studentveckan, totalt onödig egentligen då man bara driver runt i väntan på dagen-D.
Dagen-D kommer och Studentaktiviteterna avlöser varandra, Champagnefrukost, klassfoto, väntan, promenad till Kosmos, utdelning av stipendier & priser, utspring och väl hemma middag med släkt och vänner. Ungefär där slutar "vanligheterna" för min del. Tidigt nästa morgon åker jag med moster & Micke till Motala för att dagen därpå cykla Halvvättern. Väl i mål hinner jag nätt och jämnt byta om och äta lite innan jag slänger mig på ett tåg mot Skåne.
Det är dags för intagningsproven för Yrkeshögskolan i Kristianstad.. Smånervös och taggad till tusen klarar jag av bakningen, personlig intervju och hemresa.
Återigen bara att packa om och sedan på ett tåg mot Stockholm, denna gång för att sedan ta en båt längst ut i Skärgården. Där bodde jag i ett litet rum ovanför ugnen på bageriet där jag jobbade 1 ½ månad. En underbar sommar som slutade med att jag ännu en gång tog surdeg i väskan.. Denna gång TVÅ! En rågsur och en Vetesur.
Är man bagare så är man.
Dessa får oxå bo hemma hos mor och far eftersom jag nu flänger ner till Skåne för att plugga ett år :D
Dessa surdegar lever ett hårt liv och tyvärr avlider de en efter en och slutligen återstår bara den envisa "Lillevään" Av mamma kallad "URsur".
När det är dags för att tävla i SM-Ungabagare behöver jag en surdeg och bestämmer att nu ska jag starta en egen för första gången.
Nördig som jag är vill jag ju experimentera lite även nu.. så jag börjar med en vildjäst gjord på apelsin som jag sedan matar till en surdeg. Det blir en väldig fart må jag säga!
Nu har jag gjort samma hemma hos mamma och hon har på egenhand startat diverse surdegar. Bakar gör hon oxå med jämna mellanrum, till familj, vänner och arbetskamraters stora förtjusning :D
Jag har utlovat en beskrivning av hur man startar en surdeg och återigen nördig som jag är ska jag göra det ordentligt.. Jag tänker göra det till en följetång, får se hur lång den blir..
I min lägenhet i Stockholm där jag nu befinner mig saknar jag sällskap och ska därför starta ett husdjur ;) Ni får därför dag för dag följa mig i hur man startar en surdeg, med surdegen puttrande ska vi sedan gå vidare med att baka på den. Jag har ytterligare några idéer på hur jag ska dela med mig av surdegens fantastiska värld.. men det kommer ni märka!
Så, nu är det dags! Surdeg: del 1.
Idag gör vi ingentig annat än förbereder oss mentalt på den stora uppgiften vi har framför oss: att skapa liv!
Det finns i grunden två sätt att starta en surdeg på, med vildjäst eller med mjöl och vatten. Jag  ska försöka förklara dem båda för er men för att inte förvirra tar vi en i taget!
Mjöl och vatten, grundstenarna i din surdeg. Vattnet har du i kranen (eller brunnen om du inte har sådana moderniteter som indraget vatten ;) )
Mjölet bör du å andra sidan se till att finns hemma, om inte åk och köp för i morgon behöver du det!
Bestäm vilken sorts surdeg du vill starta.. Jag tänker utgå från vete denna gång. Så om någon vill göra annan får ni kommentera så förklarar jag det oxå! Om 5 dagar ska vi ha pigga surdegar att baka på :D
Bunkra med mjöl!
I morgon bitti ska du sedan påbörja steg1
Steg 1:
Vetesurdeg
100 g vetemjöl
100 g vatten
Blanda mjöl och vatten i en bunke.
Täck med en plastfolie och ställ i rumstemp.
Tänk på att ta en bunke som är stor nog för att degen jäser och blir större!
Andas ut! Du har nu påbörjat din egen surdeg :D

Kommentarer
Postat av: Sonja Olars

Kommer det ngn start på surdeg på råg eller kan man baka surdeg med råg sedan???

2011-10-03 @ 22:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0