Julen står för dörren... eller?

Ja hur är det nu? 18:e Oktober, dagens datum? Ja!
Kan ni gissa vad jag gjorde på jobbet idag? Ja förutom Baguetter, knäckebröd, petit pain, Manhattan Rågrussin och Levain.. Bullar? Nä inte en endaste en idag. Jag gjorde PEPPARKAKSDEG?!?
Det är 2 månader och 6 dagar kvar till Jul och nu har jag gjort den första (notera första!) pepparkaksdegen för året..
Jag kan tala om att den både luktade och smakade jul, men det kändes fel i oktober... Men nu ska degen mogna i kylen i minst en helst två veckor. Då ska vi baka kakor på den och de ska avbakas i stenugnen... måånga kakor blir det och ska vi hinna få fram alla dessa kakor i tid måste vi börja, idag.
Idag har jag stått på grytan på jobbet. Hmmm... det säger nog er ingenting, möjligen ger det er en bild av att jag står på en kastrull. Det är inte riktigt sanningen.. Säger jag att jag varit trågare säger det nog lika lite? Det jag har gjort är att jag har skött degblandaren och kört alla degar.
Den som gör det står på grytan och kallas Trågare ;)
När jag var på väg hem efter jobbet idag blev jag galet sugen på stuvade makaroner och köttbullar! Jag gick därför in och skulle köpa mjölk när jag klev av tunnelbanan. Det slutade som det brukar när man går in för att "bara" köpa en liter mjölk när man är hungrig. Jag tog ju ingen korg, men fyllde likväl famnen med bl.a apelsiner och jäst.
När jag stod där i köket och skulle laga till denna lyxmiddag, kändes själva kokningen oerhört komplicerad.. Jag menar, att koka mjölk slutar sällan väl. Alla har väl hört att "vatten kokar vid hundra grader och mjölk när man vänder ryggen till". Men lyckas man koka upp mjölken utan missöden vill den gärna bränna i botten :/ Jag lyckades övertala mig själv att det kommer INTE ske denna gång. Jag kommer övervaka hela tiden och röra regelbundet.
Jag börjar koka mjölken och med min sega spis tänker jag att jag kan ju faktiskt diska lite undertiden.. Vad tror ni?
JA mjölken kokar över! Naturligtvis att ens låtsas tro något annat var naivt av mig. Men nu har jag börjat så då är det bara att fortsätta. I med makaroner, sänka plattan och låta det sjuda till det är klart.. Låter enkelt eller hur? Ja det är det nog på en induktionshäll, Inte på min stenåldersspis som tar evigheter att få upp i temp och änn längre att få ner. Så, det bränner i botten.. på två sekunder.
Jag kan säga det att det var så gott att det var värt lite krångel på vägen... Men det kommer dröja innan jag unnar mig det igen. Det kan jag lova!
Om en och en halv vecka får jag åka hem till Dalarna igen, då ska vi baka :D
Ha det fint!
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0