Flädersaft

Är egentligen inte riktigt rätt säsong.. men vad gör väl det?
I Torsdags påbörjade jag framställningen av fläderblomssaft. Blommorna hade jag i frysen sen i Juni då jag fick dom av Elin och Märit Andersson. Plockade i Grästorp.
Har ganska länge tänkt göra saften men inte riktigt haft tid och möjlighet. Nu hade jag det!
Eftersom den ska stå och dra i 3-4 dygn tappade jag den på flaskor på söndagen.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Flädersaft

30 blomklasar
1,5 liter vatten
3 citroner
1,5 kg socker
Koka upp vattnet.
Skölj och skiva citronerna. Lägg blommorna och citronerna i en hink.
Häll det kokande vattnet över.
Rör ner sockret.
Ställ att dra svalt 3-4 dygn.
Rör nån gång per dag.
Sila och häll på rena torra flaskor.
Ska du inte använda saften inom den närmaste framtiden kan det vara en god idé att frysa den i lagom stora förpackningar.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dekorera flaskan lite snyggt och den blir en trevlig present :)
Här har jag hällt upp safen i en flaska jag hittade på Erikshjälpen sist jag var dit :) Lite kul att hälla upp saft i flaskor med text som säger "Svavelsyra konc" hihi
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Therese

Å det är absolut den godaste saften som finns!

2011-10-05 @ 22:14:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0