Bagare vs Konditor

För en vecka sedan, i tisdags, när jag gick ner och bytte om efter jobbet såg jag på min telefon att jag hade 3 missade samtal.. från Kristina. Jag tänkte att eftersom hon ringt så ihärdigt måste det vara något viktigt så jag ringer upp direkt. BOOM! där och då får jag frågan om jag vill komma och börja jobba som konditor på Gunnarsons specialkonditori. (Jag har tidigare nämnt att jag där hade min bästa praktik någonsin.. 6 veckor. )
Jag visste sedan tidigare att de hade en tjänst ledig och funderade på att söka innan jag slog den tanken ifrån mig eftersom jag då precis börjat jobba på Valhallabageriet. Nu ringer de i allafall och vill att jag ska börja där.
Hjärnkontoret snurrar igång på maxfart, VAD SKA JAG GÖRA?!
Jag har precis börjat få rutin på arbetet som bagare, jag stortrivs och mina arbetsgivare är nöjda. MEN Nu får jag erbjudande att få jobba som konditor på ett av Stockholms finaste konditorier, tillsammans med Kristina och andra supertrevliga konditorer.
Tisdagskvällen tillbringar jag med telefonen mot örat.. Mamma, pappa, moster, mamma, Therese, Kim. Alla säger de att jag ska göra det jag själv känner är bäst..(Och att jag är lite dum om jag inte tar konditorjobbet) VILKET ÄR DET DÅ?! Tankarna bara snurrar.. Bagare vs Konditor?
Jag har alltid sagt att det är konditor jag vill vara. Men ju mer jag håller på med bagerisidan desto roligare blir det..
Jag försöker flera gånger få tag i Åke men går bet..
Jag går och lägger mig för att sova och ja det går ju som det går.. somnar, vaknar, ältar, somnar, vaknar, ältar, somnar.. Morgonen kommer alltför fort.
Hela onsdagen går jag runt och väger för och emot, byta eller stanna, Bagare vs Konditor.
Vi har efter jobbet personalmöte där vi får en genomgång av hur det kommer se ut framöver.. renovering, julfest mm. På väg hem efter mötet ringer Chefskonditorn från Gunnarsons, Sören. Vi diskuterar jobbet och han säger som alla andra, gör det du känner själv är bäst..
När jag kommer hem försöker jag återigen få fatt i Åke, han svarar.
Vi diskuterar en stund och ja.. det slutar väl i stort sett med att han säger som alla andra..
Torsdag.. Ältar.. Velar & funderar.. Bestämmer "nästan" att jag tar erbjudandet och blir konditor..
Fredag.. en allmänt rörig dag då jag glömde telefonen hemma i lägenheten.. (skulle med bussen till dalarna direkt efter jobbet och biljetten liksom mycket annat fanns i telefonen) släppte nyheten för Stefan och Mattias så de vet vad jag går och fundrear på.. Går tidigare för att hinna hem och hämta telefonen och ta mig tillbaka till centralen i tid till bussen.. på Centralen ska jag köpa en burgare (eftersom jag bara hunnit äta en macka på hela dagen..) Bankkortet ligger i jackan jag valde att lämna hemma!!! med 46 kronor i mynt får jag tänka om och köper en yoghurt och en dricka på pressbyrån.. Såhär går det när jag har för mycket att fundera på..
Jag kommer med bussen, kommer upp till Dalarna och möts på hållplatsen i Insjön av mina älskade syskon <3
Bland det första Lovisa utbrister efter ett litet kramkalas är "åh! du luktar bageri!! " Kanske inte så konstigt ;)
Helgen i Dalarna är den bästa på länge! Bak i bakugnen hemma i mamma och pappas kök. Potatisbullâ & Levain. En kort paus på efteriddagen och jag åker med mamma till kusinerna <3
Sen hem igen och dra igång pizzadegen. Det finns inget som slår hemgjord pizza bakad i vedeldad stenugn :P Kvällen slutar med att jag vrider mig av skrattkramp på köksgolvet och har träningsvärk i handlederna av allt rundrivande..
Tankarna på valet jag står inför hölls på avstånd medan jag hade något för händerna men återkom så fort jag tog minsta paus.
Såhär mysigt ser det ut i bakugnen kvällen före bakning.. i rummet vägg i vägg somnar jag till ljudet av elden  :)

En av 2 degar..

Perfekt glöd om man hade för avsikt att grilla.. men vi ska baka.. så på med nåra veträn!!

För nu bakar vi!

Här jäser allt bröd fint!

Nöjd mamma, glad syster och koncentrerad bror ;)

Efter vissa åtgärder lyckas jag balansera över och undervärmen. 6 brödkakor är vad man får plats med om man ska klara av att rotera dem..motsols runt i ugnen och runt deras egen "axel".

Mums med pizza!

Söndagen blir lugn och jag agerar chaufför till syrran som stylas inför catwalken..
Jag åker och hälsar på finaste Sonja och får träffa en underbar liten valp. MYYS!
Packar och far sydost mot Huvudstaden.
Ält ält ält ält.. Nu har mina tankar svängt om och det lutar åt att jag ska fortsätta som bagare ett tag till..
Stylad av två frisörer och en make up artist blev hon såhär snygg!
(Bilden är superkass, tagen mot lysrören i taket... :()
Idag måndag.. Efter att diskuterat dilemmat med människor jag kan lita på i vått och torrt, måånga timmars fundering och argumenterande har jag nu bestämt mig!
Jag har valt att stanna kvar på Valhallabageriet, jag fortsätter som bagare och jag kommer garanterat trivas med mitt val!
Stefan blev både överraskad och glad när jag talade om det.
När Sören ringde för att få besked sade jag precis som det är att jag egentligen inte kan välja men att jag fortsätter där jag nu börjat och ser fram emot att få arbeta där någon annan gång.. Han förstod hur jag resonerade och det tackar jag för!
Jag kanske är smått dum som inte Tog chansen till mitt drömjobb när den ramlade över mig.. men jag är inte den som går ifrån något som är halvfärdigt..  Jag är inte färdig på Valhalla.. Jag har knappt börjat.
Dessutom är jag 19 år.. med 46 år kvar till pension har jag gott om tid. jag kommer hinna med både och :D
Vad tror ni om ett recept? Det börjar bli dags för ett det känner jag..
Jag ska gräva runt bland alla böcker, tidningar, pärmar och papper få se vad jag kan hitta på ;) Återkommer!
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Mostääär

Bra resonerat, du hinner jobba som konditor! Kram från mostääär :)

2011-10-31 @ 19:37:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0