Nov. 20, 2011

Efter en mysig helg i Lidköping sitter jag nu på tåget norrut igen. Det är fruktansvärt vad fort helgerna rullar förbi! (veckorna med för den delen)

Vi har däremot hunnit med en hel del oxå, när jag kom fram i fredags blev det promenad hem till Elin och mys i soffan innan vi gick och lade oss. Snackade jag vet inte hur länge innan vi sov.

En lugn morgon och sen gick vi och hämtade upp två supersöta voffsingar, Harry och Sune. Med varsin hund i koppel traskade vi vidare in till stan. En runda på marknaden, förbi Elins jobb och kikade lite. Vi var in på Lyckliga Lisa.. en fin liten inredningsbutik där jag hade velat köpa.. typ... allt!?! Vi gick runt bland alla fina prylar en stund och dreglade innan vi gick hemåt. Vi bestämde oss för att äta tomtegröt till Lunch och sen baka lite :) In och handlade vad vi behövde och fort hem.

Medan gröten och chokladfudgen kokade spelade vi lite kinaschack och yatzy.

Fudgen var inte det enda vi slängde ihop.. vi hann med ryska tebollar och dumlekakor oxå!

Resten av kvällen fortsatte med soffhäng och smaskande ;) Provsmakade praliner från Elins jobb (muuuuums!) åt Klyftpotatis och lövbiff, med beasås :P och provsmak på det vi gjort på eftermiddagen.

 

Idag söndag har vi återigen varit hundvakter, bara Sune denna gången.

Direkt efter frukost åkte vi mot Grästorp. Till Elins hemma hemma. Märit och Lennart bjöd på hemmagjort. Paj, glass och flädersaft! Fantastiskt gott. Gick lite husesyn i ett underbart fint hus. Måste säga att det köket är mycket likt mitt drömkök!

När vi fikat gick jag och Elin en sväng med Sune som hade vissa svårigheter med att hålla tätt.. Sen gick vi till Hönshuset. 30 000 höns.. visst Elin du har rätt det luktade men inte värre än man klarar av, uppväxt med höns som husdjur som man är ;) Men så många höns på en gång.. det var första gången.

Nu måste jag reklama lite oxå! Glassen som vi åt, var Märits egengjorda glass. Gjord på ägg från egna gården. Den vi åt var vanilj och i övrigt görs en hel mängd goda varianter. Den finns till försäljning på gården och hos vissa återförsäljare. Jag kan rekommendera ett besök på hemsidan och gilla på facebook för att se nyheter!

 

 

Nu till veckan som kommer är det sista veckan jag jobbar eftermiddag. 10-18. Sen är det dags för en ny omgång natt! 01-08. Det kommer faktiskt bli otroligt kul med natt igen. Man får en lite märklig dygnsrytm men när man bor själv är det inga problem. Såhär på vintern är det bara under nattperioderna man får dagsljus. Om ni förstår hur jag menar ;) Det börjar ljusna när man åker hem och så mörknar det när det är dags att sova vid 4. Perfekt!

Men först är det eftermiddag som gäller! Bullsnurrande och på onsdag pepparkakor i mängder.. vi ska då försöka baka allt vad pepparkakor heter. Stora och små, hjärtan och grisar, gubbar och gummor. Alla ska dessutom pikeras med kristyr.

Nu håller batteriet på att ta slut här.. men återkommer! Urusel internet täckning är det oxå.. får väl se om jag kan få iväg inlägget över huvud taget.. Det gick inte förräns nu... i Katrineholm :P

♥Dalkullan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0