Halvnyttig filmjölkslimpa

Nötter, torkad frukt och fröer ingredienser man inte ska underskatta. faktum är att jag är helsåld på bröd som innehåller dessa :P Det får gärna vara mer gotter än bröd..^
Häromdagen fick jag för mig att prova göra nån snaskig filmjölkslimpa med högvis av nyttigheter..
Igår gick jag och skulle handla för ett sådant bak.. men glömmer FIL!?! Så idag börjar jag med att springa och köpa en liter fil medan ugnen blir varm.
Det fiffiga med detta brödet är att man bara kastar ner alla ingredienser i en bunke, blandar ordentligt och sedan tippar allt i en form, skjuts in i ugn! 1½ - 2 timmar i ugnen och sedan vänta till nästa dag och du har ett formidabelt gott (halv)nyttigt bröd.
Eftersom det innehåller sirap och torkad frukt är det inte riktigt välkommet under kategorin "nyttigt". Men vad gör väl det?! Det är gott åtminstone.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Halvnyttig filmjölkslimpa
½ dl rågkross
1 dl ljummet vatten
3 ½ dl vetemjöl
2 dl fint rågmjöl
1 dl sirap
3/4 tsk bikarbonat
3/4 tsk salt
½ dl pumpafrön
½ dl solrosfrön
½ dl torkade tranbär
½ dl linfrön
½ dl hasselnötter
½ dl valnötter
½ dl torkade aprikoser (klipp mindre bitar)
5 dl fil
Häll det ljumma vattnet över rågkrosset och låt stå 30 min.
Slå på ugnen på 175 grader.
Blanda ihop alla ingredienser, inkluive rågkross.
Häll upp i en inoljad form (1,5 liter)
Strö över lite frön och sikta på lite mjöl.
Grädda i 1½ - 2 timmar. (kolla gärna med en termometer.. är det 98-99 grader inne i brödet är det klart)
Vira in brödet i en bakduk och låt vila i minst 5 timmar ( Gärna till dagen därpå) så det får sätta sig ordentligt.
Lycka till med bakningen allesammans!
Tipsa gärna nära och kära om dalkullansbaktankar.blogg.se !
♥ Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Mostääär

Fina bilder du tar! Kram.

2011-11-09 @ 21:14:22
Postat av: Mostääär

Fina bilder du tar! Kram.

2011-11-09 @ 21:14:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0