Himlen runt hörnet ~ Vinbärsmuffins & ett besök på fårhuscafé

Lugnet efter stormen, eller bara helt slut... Ja i vilket fall så var det helt klart en lyckad dag! 124 pers som tävlade/motionerade och massor med åskådare, strålande väder och ja vad säger man? Succé!
Att jag kom i mål efter 4 km löpning och inte föll ihop någonstans efter banan kan ju kanske räknas som ett plus i kanten... efter 1 km kände jag mig i fin form, såg Sonjas rygg och allt flöt på fint, efter 2 km kändes det väldigt lockande att kliva av och strunta i andra varvet (envisheten förde mig vidare) vid 3 km ville jag helst krypa ihop vid sidan av stigen och efter hela loppet flåsade jag högröd i ansiktet iväg in i Duschen och sen direkt till serveringen och langa ut Toast, bullar, kakor, chokladbollar, mm.


När hela arrangemanget var över var det dags att röja ihop allt och återställa vårat hem, från tävlingarena till gamla vanliga hemma. Fast, ja nu sänkte vi tempot avsevärt och tog det lite hipp som happ.
Jag har hunnit lite kortspel med mor också innan vi drog iväg till Fårhuscafé på kvällsfika! Det blev en varmchoklad med vispgrädde och en franskchokladtårta med daimgrädde. SMASKENS!! Alltid lika mysigt och missarna lika nyfikna som varje år.
Just ikväll var fåren nippriga och bräkte något enormt... utlöste skrattanfall hos oss och en hel del spekulationer husuvida de konverserade sinsemellan eller bara tävlade om vem som kunde föra mest oväsen ;) Haha skämt å sido! en fin kväll helt enkelt!


Starten i knatteklassen


En glad kusin hjälper till på sitt lilla vis efter tävlingens slut :D

Mys med kattungen på fårhuscafé


Det är vad jag kallar en kvällsfika!! Choklaaaad! Fårhuscafé kan sin sak :P

Fårmacka                                      Blåbärspaj med glass

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tänkte dela med mig av receptet på de muffinsar jag gjorde i prispåsen i Lambôrsängslöpe'.
Mamma kallade dem för "Himlen runt hörnet" och jag väljer nog att kalla dem något som mer beskriver innehållet... Vinbärsmuffins. I prispåsen var de "normalstora" men sedan gjorde jag några i små formar perfekta om man bara vill ha något litet till kaffet eller om man helt enkelt vill kunna unna sig att ta två!

Himlen runt hörnet ~ Vinbärsmuffins

215 g smör
5 dl socker
3 st ägg
2 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker (med äkta vanilj)
1 st citron (skalet)
6 dl mjöl
1 ½ dl mjölk
1 dl sv. vinbär
1 ½ dl r. vinbär

Rör smör och socker poröst.
Tillsätt äggen ett i taget.
Rör ner de torra ingredienserna och citronskalet.
Blanda ner mjölken.
Vänd sist ner vinbären.
Spritsa eller klicka upp i muffinsformar (gärna i muffinsplåt)

Blanda ihop: havregryn, socker & vetemjöl med en liten klick med smör till en smuldeg.
Strössla ordenlitgt med smuldeg på varje muffin.

Baka i 175 grader ca 20 min



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Nu kan de nog inte hindra mig längre.... i morgon ska jag prova göra karamell på min fina marmorskiva!!
Återkommer med resultatet!



~

Ut desint vires, tamen est laudanda voluntas.

- Även om krafterna inte räcker till, så är viljan i alla fall berömvärd

~

 

// Dalkullan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0