Vad är lycka?

Vad gör dig lycklig & full av energi trots att du egentligen är totalt tom och slut? För min del är det bakning...

Stod hemma i mamma & pappas kök vid den gamla vanliga köksbänken (förvisso uppgraderad med min marmorskiva, men i allafall) och hade gjort en deg som skulle räcka till 4 surdegsbröd, gjorde en enliters vetedeg, rullade havrekakor och spritsade upp muffinssmet i formar. Moster satt på soffan och frågade om jag var lycklig nu? Ja det var precis det jag var! Tänkte egentligen inte på det innan hon nämde det men ja så var/är det.
Jag hade musik på på hög volym på datorn uppe, diskbänken täckt med avbakta kanelbullar, marmorsklivan täckt av kakdeg, disk lite här och där och mitt i alltihop stod jag och njöt i fulla drag. Jag kan stå och pyssla i köket en hel dag och bara komma på nya saker att prova hela tiden.

De senaste dagarna har jag fått stränga order från mor och far att jag inte får baka och dona så jag använder händerna och måste tvätta dem alltför mycket.. hmmm fy vilken abstinens jag får! Det kliar i fingrarna, hjärnan arbetar för högtryck ut en hel massa saker att prova och köket lockar allt mer... Idag fick jag baka på allvar, kanske eftersom det var saker som fick lov att göras före morgondagen då det är dags för Lambôrsängslöpe'!
Det är inte bara själva bakandet som gör mig lycklig, att när man bakat klart lägga upp det på fina fat och fotografera eller bjuda, att dela med sig av sin glädje helt enkelt!


Vissa kan inte riktigt förstå hur jag som arbetar som bagare/konditor kan baka så mycket på fritiden... OCH tycka det är KUL! Men det är inte bara ett arbete för mig, att baka ÄR kul och så länge jag tycker det kommer jag fortsätta.  


Igår bakade jag ingenting, igår körde jag bil, bil och åter bil. Åkte till Mohed i Helsingland och hämtade hem syrran som varit där en vecka på 5-dagars orientering! Direkt när vi kom hem igen packade vi ihop badgrejer och ombyten och åkte iväg och badade och åt mat vid goda vänners sommarstuga. En riktigt fin och trevlig kväll må jag säga!



Nu laddar vi för fullt inför morgondagens tävling, jag känner mig inte alls laddad för att springa 4 km i tävlingsfart, men jag har anmält mig och kan nog inte stå ut med mig själv om jag drar mig ur... så jag ska hanka mig runt de två varven och försöka se glad ut. Hoppas på lite "runners high" känsla efteråt så kanske jag håller mig på benen till allt är över!
Den tiden jag inte behöver för att själv ta mig runt banan ska jag agera funtionär och se till att alla glada tävlande och motionärer får sig lite till livs, mackor, korv, toast, bullar, kakor, kaffe, te, läsk mmm serveringen håller till i vår glasveranda och vi håller tummarna för att vi beräknat rätt så alla blir mätta. Om det blir en liten aning över finns det nog några glupska tonårsgossar, tillika tävlingsledare, som förmodligen kan tänka sig att äta upp en del..
De är ju helt bottenlösa de där grabbarna! Haha

Här följer lite bilder från de senaste dagarna:









~

Sing like no one can hear

Dance like no one can see

Love like you never been hurt

Live like it´s heaven on earth

~

 

God Natt!!

// Dalkullan


Kommentarer
Postat av: Clara

Fint, både textens innebörd o bilderna! Hade dock inte tänkt mig hemma i Dala-Järna så...

2011-07-30 @ 23:58:26
Postat av: eric

du kan väl baka med plasthandskar?:)

2011-08-01 @ 22:03:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0