Blåbärscurd & Olsnäsmästerskap

Igår blev det inget inlägg... hade fullt upp och avslutade dagen med kalas hos min fina kusin som fyllt 21!


Under dagen igår hann jag med både det ena och det andra, började med lite sovmorgon, promenad upp på byn och snodde mammas cykel, trampade till Vansbro och sen hem igen, åt lite mat, tog en tupplur...

Sedan fick jag lov att testa en liten idé jag hade i bakhuvudet.. Blåbärscurd hmm kan det vara något?




Det är det! här får ni receptet:

Blåbärscurd

67 g  blåbär
100 g socker
67 g vatten
mosa blåbären och koka upp dem tillsammans med socker och vatten.
100 g vatten
27 g maizena
22 g äggula
Vispa ihop och häll i blåbärssmeten.
Värm under ständig omrörning till 85 grader
Sila.
1 st  blötlaggt gelatinblad
Rör ner i krämen
35 g smör
rör ner i krämen.
Låt svalna något...

Servera till glass eller använd som fyllning i tårtor...



 

 

Måste oxå konstatera att det känns mycket bättre att köpa ekologiska grönsaker när man cyklat 15 km enkel resa för att införskaffa dem, istället för att ta bilen... MUMS!

Idag har jag påbörjat bakningen för söndagens tävling! Har gjort 70 kanelbullar och påbörjat projekt havrekakor! Fortsättning följer ;) Ska göra mer bullar, lite längder, mer kakor, muffins och surdegsbröd :P

Slängde dessutom ihop en blåbärsmarängpaj för att använda blåbärscurden jag gjorde igår...

Smaskig värre... Receptet kommer nog upp här senare nån gång... annars kan du utgå från en citronmarängpaj men byta ut citronfyllningen mot blåbärscurden!

 

Nu ikväll var vi till Olsnäs på löpartävling.. många att heja fram och själv sprang jag som en "tätting" mellan olika delar av banorna och fotograferade och hejade på!







I morgon ska jag köra till Hälsingland och hämta hem min saknade lillasyster och min extrasyster Sonja! Nu tycker jag det får vara nog med orienterandet för ett tag nu är ju jag hemma och vill hänga med er!!
Som sagt... Jag hämtar hem dom helt enkelt!!

hihi

// Dalkullan

 


Kommentarer
Postat av: Sonja

Tack för det :)På Torsdag drar vi på tokerier på vår älskade Ö!!

2011-07-31 @ 20:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0