Tar död på några fördommar...

Sitter nu och varvar ner i solnedgången på baksidan av bageriet med en kall cola.

Har precis gjort alla förberedelser för nattens bakning :) I natt är det jag som kör första passet så kommer Mårten in vid 4 och hjälper mig.  Jag kör nog igång halv ett, ett nån gång. Kristina är välförtjänt ledig!

Det som ska göras i natt är då:

2 x 18 stick med frallor 50/50 vita/sport
12+9 L levain (varav det ska bli 20 baguetter och 30 frallor 0ch resten 1,1 kg bröd)
En enkel hurt
12 L sandhamnslimpa ( 2 bräck till frallor)
12 L vete
250 bitar
2 plåt cross
Karlsbader

För att ge er ett hum om vilka mängder det är så ser det ut ungefär såhär i råvaror:

106 kg vetemjöl
8 kg Fint rågmjöl
17 kg Veresurdeg
5 kg jäst
mm mm...

Då över till dagens rubrik!

"Det märks då inte att du är bagare" (syftar till storleken på mig)

"Är det inte svårt att låta bli att äta av alla godsaker?"

Kommentarer man ofta får höra.. Jag vill då bara säga såhär:

Som ni i listan ovan såg är det t.ex 106 kg vete (på en dag) detta ska bäras in i lagret, bäras in i bageriet, vägas upp, lyftas ner i degblandaren, lyftas upp ur densamma, delas i lagom stora bitar, bakas ut till bröd, lyftas upp på plåt, in i stick...

Det är ett tungt arbete att arbeta som bagare och man arbetar i varma lokaler, det man stoppar i sig gör man i regel slut på lika fort..

När det gäller svårighetsgraden i att låta bli "godsakerna", visst smakar man men man ÄTER inte.. fråga min familj hur roligt det är att gå på kondis med mig. KRÄSEN! Det är inte sällan det slutar med att jag bara tar något att dricka.
Jag känner mig sällan eller aldrig sugen på fikabröd och jag är yrkesskadad så till vida att jag ser om de på det aktuella konditoriet använder några färdiga produkter/ bake off/ pulver mousser eller knepiga tillsatser.. Detta får mig ibland att skämmas.. jag menar vart har då yrkesstoltheten tagit vägen?!?! Hur kan man blanda ett pulver med grädde fylla en tårta med detta och sedan vara nöjd?! Vad innehåller den tårtan? hmm vänta ska jag kolla på påsen... E nummer hit E nummer dit.. blä säger jag :P

Nä klockan är aldeles för mycket för att jag ska sitta här och tjata jag borde sova... zzzzzzzzzz

Har ni tur och jag ork kommer det ett nytt inlägg i morgon med ett trevligt recept inför helgen... om inte.. Vi hörs längre fram!

God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0