Pepparnötter

Idag börjar min semester!

Jag jobbade 04-13:45 och sedan packade jag ihop det sista på bageriet, lunchade med Kristina på Värdshuset och sprang sedan till M/S Tärnan som tog mig in till stavsnäs. Nu är jag hemma i Tyresö och helt slut, känner för att krypa ihop och sova tills jag är ikapp med all förlorad sömn. Frågan är om jag ska lägga mig nu och vakna vanlig tid vid 3-4 eller hålla ut och lägga mig senare och kanske få sova längre. Hmmm alltid lika svårt att veta…

 

Veckans sista småkaka pepparnötter är nog den enklaste och den kryddigaste av kakorna. Jag valde att göra den till min gesäll eftersom den inte är helt vanlig och faktiskt riktigt god. Den är lit eknepig eftersom den flyter ut ganska mycket på plåten… var noga med att inte lägga dem för tätt!

När man bakar dem i ugnen infinner sig en märklig känsla av jul, det är kryddorna som sprider en ljuvlig doft.

 

Pepparnötter

 

250 g                   smör

225 g                   florsocker

37.5 g                 maltsirap

1 st                      ägg

400 g                   vetemjöl

15 g                     kanel

10 g                     malda nejlikor

10 g                     kardemumma

12.5 g                 bikarbonat

 

Blanda alla ingredienser till en smidig deg.

dela upp och rulla 10g bollar.

Doppa bollarna i pärlsocker.

Sätt på plåt med papper.

Grädda i 190-200 grader i 10-15 min.

 

I och med detta receptet är temaveckan slut och jag hoppas du fått lite inspiration och tips när det gäller småkakor. Planerar redan nästa temavecka… men det blir längre fram nån gång ;)

 

Kollade igenom lite YH-bilder och jag saknar er något så fruktansvärt mycket! Speciellt denna fina vän <3

Jag behöver er!

 

// Dalkullan 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0