Nötkakor

Nu har jag bara en jobbedag kvar på Skärgårdsön Sandhamn, en natt/morgon till med Sandhamnslimpor, hurtbullar, surtorpeder, och bullar i kubik. Någon gång under dagen i morgon tar jag båten in till fastlandet och åker hem till Tyresö för ompackning.

Satte för en liten stund sen bollen i rullning och det är med skräckblandad förtjusning jag ser hur min framtid nu under några dagar är helt oviss och hur bollen kan rulla okontrollerat. I början på nästa vecka kommer jag förhoppningsvis få klarhet i vissa detaljer :) Det är en lättnad att ha avklarat detta telefonsamtal iaf.

Dagens kaka: NÖTKAKOR

Idag ska vi träna spritsning igen!

Det har blivit dags för en nötig variant på strass :P Är man månne allergisk mot nötter kan man naturligtvis byta ut dem mot riven mandel istället och skulle man inte tåla det heller föreslår jag att man avstår denna kakan helt… och satsar på strass igen ;)

I originalreceptet till dessa kallas de nöttoppar och ska spritsas som rosor och med en hasselnöt på toppen… jag har valt att presentera min variant där man spritsar sick sack. Denna deg är lika som Strassdegen, man måste röra den ordentligt smidig utan att den blir för lös.

 

 

Nötkakor

 

450 g                   smör

175 g                   florsocker

50 g                     ägg

500 g                   vetemjöl

175 g                   rivna hasselnötter

 

Blanda alla ingredienser till en smidig spritsbar deg.

Spritsa upp i ett sick sack mönster på plåt med papper.

Grädda i 175 grader i ca 10 min.



Nu ska jag se till att packa, fotografera lite & fixa kvällens tårtkalas. 



Skänker Norge en värmande tanke i allt det svåra!

// Dalkullan




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0