Dagen-D

Idag var det då dags.... sommarens höjdpunkt, starten av Gotland Runt. En offshore seglartävling runt gotland med start och mål vid Sandhamn.. Tävlingscentrum utanför Seglarhotellet och hamnen fylld av segelbåtar redo att ge sig iväg på årets seglats. Gotlandrunt veckan och framförallt dagen för starten är bråda dagar för alla som arbetar på ön och så även för oss i bageriet. När alla beställningar sammanställts framgick hur mycket vi skulle få att göra och det bestämdes att Kristina skulle börja 01, jag 03 och Mårten vid 08. Anders som är ägare skulle börja redan igår kväll vid nio tiden... Vi diskuterade lite fram och tillbaka när han kom och skulle dra igång och det blev bestämt att kristina skulle börja redan 12 och att om det skulle behövas skulle de komma upp och väcka mig tidigare.. Det behövdes aldrig men vid 02:50 ringde så min mobil och det var dags att jobba.. låg kvar och laddade i 4 minuter, gick upp hoppade i bagarkläderna, mellanlandade på toa och gick ner för trappen och började baka.
Hela morgonen var ett enda pusslande för att få plåtarna och platsen att räcka till... 1500 frallor, 1800 bullar, 72 st levainbröd, 2 stick hurtbullar, 2 x 12 L Sandhamnslimpor, diverse småkakor, bitar och annat.. inga problem att få fram allt om det inte var för platsbristen. Men vi löste det oxå och vid öppning halv åtta var alla beställningarna packade och klara och jag och Kristina kunde äta lite fil med färska blåbär på baksidan... sedan fortsatte vi baka och förbereda för morgondagen med bullar i frysen, bitar och kokostoppar, städa ihop och springa över till Värdshuset med deras beställning 30 st Levain..

klockan 11:45 gick jag från bageriet ner i hamnen och det var näst intill öde... 11:00 gick starten ute på havet och i och med det tömdes ön på allt liv...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0