Blåbärspaj

Dagens bakning rullade på fint och jag hade läget under kontroll :) Vi fick ut i stort sett allt till 8 och resten strax därefter. En fin dag på ön med Strålande väder och målgång av Gotland runt, inte lika maffigt som jag hade trott :/

Vad ska vi peta ner för något skoj här idag då? hmmm ett recept var ju i princip utlovat.. då får vi ordna det. Blåbärspaj? Det passar väl utmärkt denna tid på året.. här på ön finns det att plocka i skogen redan nu :)

Detta receptet är oslagbart! Enkelt och gudomligt gott och blåbären går att byta ut mot vad du vill för sorts frukt och bär.. 

150 g smör
2 1/4 dl havregryn
2 1/4 dl socker
2 1/4 dl vetemjöl
½ dl grädde
½ dl sirap
½ tsk bakpulver

Smält smöret, blanda i övriga ingredienser.
Bred ut i en pajform med botten täckt av blåbär (pudra ev lite potatismjöl)
Baka av i 175 grader i 20 min

Vill man lyxa till det lite brukar jag ha i en näve hackade valnötter, lite kokos & vaniljsocker.. Smaskens!

Några ytterligare smak förslag:

Skogsbär (Hallon, blåbär, björnbär i lika delar)

Äpple och kanel

Rabarber och kardemumma

Banan



Jag glömde nästan det viktigaste av allt!! SMAKA PÅ SMETEN!! Mums :P


Att servera denna paj med hemgjord vaniljsås eller glass är det optimala!

Det blev ett relativt kort inlägg idag men det blev ett åtminstonde!

Nu ska jag koka nypotatis och äta sill

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Jennie YH

Jag ÄLSKAR verkligen den pajen! Kan inte misslyckas. Jag har ett annat förslag till den - jordgubbar! Gärna blandat med blåbär. Fast mosade avrunna jordgubbar är nog bäst, blir så mycket sås i annars.

2011-07-08 @ 17:19:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0