Amatörbloggare

Ja då var man igång... efter viss efterfrågan från personer i min närhet har jag nu startat denna blogg.

Tänkte jag kanske ska börja med att säga att detta är en amatörbakblogg... och då är det inte själva biten om bakning jag är amatör på, det är bloggandet, själva skrivandet. Nej när det gäller bakning vill jag väl ändå anse att jag har en ganska god grund att stå på, 4 år i bakningens tecken.. eller... fel... bakat har jag gjort sen jag var riktigt liten, men nu har jag 4 års utbildning, 8 praktikplatser & 2 sommarjobb i bagaget.
Det har hjälpt mig till ett gesällbrev här i våras.

Om vi skulle ta att återgå till själva bloggandet så kan jag inte garantera något... utseende, upplägg, inlägg, regelbundenhet osv.. jag lovar dock att jag ska göra mitt bästa och tar tacksamt emot tips på hur jag kan göra det bättre.

Till en början kommer det förmodligen göras en del experiment med utseende och liknande, ha tålamod med mig ;)

I bloggen tänker jag försöka dela med mig av min kärlek till bakning genom att berätta om diverse fram- och motgångar vid experiment, grundläggande fakta, bilder, recept och svar på frågor. Det kommer varvas med mina dagliga funderingar.

Dagens tankegångar gäller en bagares dygnsrytm, notera tiden för detta inlägg... jag började skriva vid 06:00.. jag gick upp och började min lediga dag 05:00 och vaknade pigg vid 04:30.. det är kanske bra att man kan vakna på morgonen så man inte sover bort hela dagen?!?! Men man längtar rätt rejält efter kudden när klockan börjar närma sig 18:00 :/  Men jag vet att det hör till och det kan jag leva med eftersom jag får hålla på med det jag älskar så.

Nu har ni nog redan hunnit tröttna på mitt skitsnack och ordbajsande så jag ska ta och avrunda.. och eftersom det är en bakblogg måste jag avsluta med att dela med mig av ett recept!

Det är ett enkelt recept och det som jagt hela min grund. Sockerkaka! :P  När jag gick i 1:a klass (6 år) kunde jag ingenting om mått enheter eller sånt.. men detta recept kunde jag utantill i huvudet, jag visste ju exakt vilka mått det var till de olika ingredienserna så då kvittade det ju om det var Dl, msk, tsk eller krm ;)
Detta recept kan man variera i det oändliga med smaksättningar men smeten kommer alltid vara godast :P 


Sockerkaka:

2 st ägg
2 dl strösocker

3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker (helst äkta och ingen rutten gran)
2 tsk bakpulver

1 dl mjölk
50 g smält smör


Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

Blanda de torra ingredienserna, tillsätt dessa och smör och mjölk i äggsmeten.

Rör försiktigt med slickepott till en slät smet.

häll smeten i en smord bröad form.

Baka i mitten av ugnen i 175 grader i ca 35 min, till jämn fin färg.


Lycka till så hörs vi!


Kommentarer
Postat av: Emma Säther

Vad roligt med en blogg, kommer garanterat att följa, Det är så roligt att det går bra för dig, spännande, så du är alltså i sandhamn, Tänkte på det i går då vi såg en film som utspelas på sandhamn, "Himlen är oskyldigt blå!" inspelad 2010 men skall vara från 1975... Jaja,

Kul med det sista receptet, själv har jag chokladbollsreceptet i mitt huvud som följt mig sedan liten ;) Lycka till med ALLT =)

2011-07-04 @ 08:52:23
Postat av: Helena P

Å så kul! Ska följa dig, härligt att få recept och tips. Lycka till med både bak och blogg!

2011-07-04 @ 10:27:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0